Stránka 1 z 2

Problémová komunikace s alternátorem

Napsal: 25.02.2023 12:51
od xmrazik
Ahoj všichni,

prosím o radu, pokud máte zkušenost nebo nápad:

U dvojkového C-MAXe (1,6 Ti-VCT, 92 kW, 2012, ŘJ EMS2204) mě zlobí ztráta komunikace mezi řídicí jednotkou a generátorem (kód U012D), kvůli které setrvale svítí kontrolka dobíjení.

Měl jsem s původním generátorem potíže (např. přepětí P0563, přehřátí P0A3B), kdy auto během jízdy zničehonic vyhlásilo "přepětí v palubní síti" a odpojilo všechno. Bylo třeba za jízdy znovu nastartovat a pak zase bez problémů nějakou dobu jelo. Vyskytoval se příležitostně i problém ztráty komunikace, ale připisoval jsem to vadnému generátoru.

Bohužel výměna generátoru nepřinesla řešení se ztrátou komunikace, naopak kontrolka dobíjení kvůli tomu svítí trvale. Zvláštní je, že na sběrnici LIN z ŘJ přichází akorát break, ale třeba už vůbec sync:
Screenshot_20230225-105906.png
Navíc napětí 8 V v horní úrovni je celkem nízko.

Setkal se někdo s tímhle problémem? Byla to porucha řídicí jednotky, nebo něco jiného? Pokud šlo o ŘJ, čím to, že na výskyt chyby (zhoršení) má vliv výměna generátoru, když ten je na sběrnici v pozici slave (tedy jen čeká na oslovení z ŘJ, k čemuž nedochází)?

Velké díky předem!

Re: Ztráta komunikace s alternátorem

Napsal: 25.02.2023 17:20
od ZaQik
a jaka je aktualni chyba vyctena diagnostikou?

Re: Ztráta komunikace s alternátorem

Napsal: 25.02.2023 17:42
od xmrazik
U012D

Re: Ztráta komunikace s alternátorem

Napsal: 25.02.2023 17:59
od ZaQik
predpokladam, ze drat LINbus mezi PCM a alternatorem jsi promeril a je v poradku (tj. je pruchozi) ... jake napeti (kolik voltu) nameris s nastartovanym motorem na volnobeh? a kdyz vyndas pojistku F22 v motorove pojistkovnici, tak je napeti kolik?

Re: Ztráta komunikace s alternátorem

Napsal: 27.02.2023 17:07
od xmrazik
Vypadá to na nějaký problém s novým generátorem.

Pokud ho odpojím od sběrnice, je na zdířce konektoru komunikace z ŘJ normálně přítomna:
Screenshot_20230227-125246.png
(Na vstupním pinu konektoru odpojené sběrnice u generátoru je trvale přítomné napětí cca 1,1 V.)

Generátor z nějakého důvodu stahuje napětí recesivního stavu ze 14 V na 8 V, což se může ŘJ nelíbit.

Nevím, jestli je to porucha nového dílu, nebo nekompatibilita, ale výrobce tvrdí, že kompatibilní je:

https://www.boschaftermarket.com/cz/cs/ ... /S14npIrt/

Re: Ztráta komunikace s alternátorem

Napsal: 28.02.2023 13:22
od ZaQik
jake cislo pinu meris? nebo barvu dratu

Re: Ztráta komunikace s alternátorem

Napsal: 28.02.2023 13:29
od xmrazik
Snad si vybavuji správně, že barva je zeleno-hnědá, ale vodič je jen jeden. Měřím na odpojeném konektoru na straně generátoru...

Re: Ztráta komunikace s alternátorem

Napsal: 28.02.2023 17:00
od ZaQik
mel by byt modro-hnedy, ale podle ostatniho to vypada, ze meris spravny drat ... jen nechapu, proc meris rozpojene na strane alternatoru ... potrebujes merit i protikus, tj. rozpojeny konektor ale ze strany PCM ... je tam neco?

Re: Ztráta komunikace s alternátorem

Napsal: 28.02.2023 17:09
od xmrazik
ŘJ funguje jako master komunikace, tedy ona komunikaci začíná. Generátor je slave, který odpovídá, je-li vyzván. U altíku je na vstupu jen napětí 1,1 V, když je odpojený.

Už jsem objednal další alternátor. Myslím, že jsem měl prostě smůlu na vadný díl. Jsem zvědavý, jestli se moje domněnka ukáže jako platná. Dám vědět.

Re: Ztráta komunikace s alternátorem

Napsal: 28.02.2023 18:22
od ZaQik
nechapu, jak to meris

kdyz odpojis LINbus a nastartujes, tak altik musi davat pres 14V

Re: Ztráta komunikace s alternátorem

Napsal: 28.02.2023 18:39
od xmrazik
Vytáhnu konektor sběrnice z alternátoru a podívám se jak na zdířku konektoru (odtamtud jsou oscilografy komunikace přicházející z ŘJ), tak na pin zásuvky na šasi altíku (tam je stálé napětí okolo 1,1 V, a to i tehdy, když alternátor běží, tedy dodává napětí 14 V do baterky). Souhlasím, že by se 14 V mělo objevit i na zásuvce sběrnice na altíku, protože se tam dá čekat nějaký pull-up rezistor na plus, ale právě že se neobjevuje. To, že tam je stálá hodnota napětí 1,1 V naprázdno, a když se sběrnice připojí, stáhne to její napětí ze 14 V na 8 V, vidím jako vadu linovského vstupu regulátoru altíku. Uvidíme, jestli se to potvrdí, až dorazí další kus...

Re: Ztráta komunikace s alternátorem

Napsal: 02.03.2023 15:29
od xmrazik
Tak s dalším novým kusem to komunikuje bez problémů, tedy první výrobek byl vadný. "Alternátory z programu Bosch eXchange procházejí přísným testovacím procesem" evidentně není až tak pravda, jak se výrobce na webu chlubí...

Děkuji moc za ochotu pomoct!

Problém s komunikací s alternátorem

Napsal: 11.03.2023 17:21
od xmrazik
Ahoj vespolek,

řeším následující problém s alternátorem po výměně originálního kusu (kde zlobily diody):

U náhradních dílů (zkoušel jsem BOSCH a Hellu, přesně vyhledány podle čísla originálu na stránkách výrobců), pokud jsou nepřipojeny ke sběrnici z řídicí jednotky motoru, režim autopilot bez problémů funguje a dávají napětí 14 V (samozřejmě přitom svítí kontrolka dobíjení za ztrátu komunikace, ale to je vedlejší).

Pokud se sběrnice připojí, komunikace se rozběhne (když zrovna náhradní díl není vadný - to jsem tu řešil v jiném vlákně), kontrolka dobíjení nesvítí, ale auto nedobíjí (takže najednou zůstanete stát na silnici s baterkou vybitou na 10 V).

Tady je zachycená komunikace:
lin_gen_ford.png
Je tam vidět rámec 0x29, kdy si řídicí jednotka motoru "objednává" napětí 15,3 V (a proudové omezení buzení na 6 A), a rámec 0x11, kdy alternátor odpovídá "všechno je OK, střída buzení (duty cycle) 0 %, proud buzení 0 A", tedy "OK, ale jsem vypnutý".

Proč generátor ignoruje požadavek řídicí jednotky? Co znamenají rámce 0x32 a 0x34, které jsem nenašel nikde zdokumentované?
Kdyby servis, ve kterém jsem altíky měnil, neměl zrovna po ruce stejné auto, jako mám já, a nevyzkoušel, že tam moje alternátory běží, myslel bych si, že se jedná o nekompatibilitu výrobků z druhovýroby, ale to takhle padá, tak nevím...

Velké díky předem, věděl-li by někdo!

Re: Problém s komunikací s alternátorem

Napsal: 13.03.2023 23:24
od xmrazik
Zjistil jsem, že u mého druhého auta (2009 Fiesta 1,25 60 kW), kde všechno funguje, je tentýž alternátor (2265722), tak jsem komunikaci taky zachytil a tam běhají jen rámce 0x29 a 0x11, přesně jak to má být.
LeCroy4.png
Tak to skoro vypadá (hypotéza), jako by si řídicí jednotka u C-MAXe vymýšlela něco, co nemá být, a některé alternátory to pak mate (ačkoliv by nemělo, protože rámce s neznámými ID mají slavy ignorovat) - jako dvojchyba...

Re: Problém s komunikací s alternátorem

Napsal: 14.03.2023 05:19
od ica
v tomto momente by som spravil update pcm / bcm