Sliíbené pokračování po rozkuchání filtru Bosch / Purlux:
Úvodem podotýkám, že tento filtr na rozdíl od originálního filtru nemá zpětný ventil, není tudíž plnohodnotnou náhradou. Rovněž se liší v otevíracím tlaku obtokového ventilu.
Je dobré si uvědomit, kde je vstup a výstup oleje:
Olej od čerpadla vstupuje napřed do vnější části filtru (červená šipka), prochází filtrační vložkou a vystupuje středovým otvorem (modře) zpět do bloku motoru, kde je olej dále rozváděn.
Ale do díla: po odříznutí plechového obalu - "hrnce" se nekoná zásadní překvapení.
Zásadní ne, ale drobné přece - vnitřní strana plechového obalu filtru nemá žádnou povrchovou úpravu - čili plech je z vnitřní strany rezatý jak liška (žádná hloubková koroze, nic s čím by si filtr v provozu neporadil - ale zamrzí).
Zleva: víčko se závitem a těsněním k bloku motoru (není viditelné, ze spodní strany), filtrační vložka (jejíž součástí je i obtokový filtr), přítlačná pružina, která drží vložku usazenou na víčku a konečně plechový obal filtru.
Těsnění mezi vložkou a víčkem se obešlo bez jakéhokoliv těsnění (elastomeru nebo tmelu) - těsní jen modře označené plochy plechových výlisků proti sobě, jen díky přítlaku pružiny. I na bloku motoru odděluje vstup a výstup filtru (resp. znečištěný a přefiltrovaný olej) jenom závit (zde 3/4").
Zvláštností filtrů Purflux (od něhož tento filtr Bosch pochází) je filtrační papír skladaný do W. Výrazně zvyšuje filtrační plochu.
Po odříznutí filtračního papíru je zřejmé, že výška filtru bez skladů při stejné ploše by byla o cca 50% větší. Jednoduchý trik pro zvětšení filtrační plochy.
Po rozříznutí filtrační vložky je vidět i obtokový ventil - talířový. Z jedné strany působí pružina, z druhé rozdíl tlaků (tlaková ztráta na filtru) oleje.
Obtokový ventil z věnjší strany, uzavřen
Obtokový ventil - otevřený. Subjektivně mne překvapila dost velká síla, nutná k otevření ventilu (otevírací tlak dle výrobce je 1,15bar). Zeleně vyznačen zdvih ventilu.
Rozborka filtru mne namlsala, rád bych nahlédl i do dalších filtrů - zkusil bych srovnat s Hengst a případně nějakým pochybné značky.
Za mne se jeví tento konkrétní filtr Bosch, resp. Purflux pro danou aplikaci jako nevhodný a to jednak kvůli menšímu otevíracímu tlaku obtokového ventilu (1,15 vs 1,4 bar), především ale v absenci zpětného ventilu. Tím, že je obtokový filtr umístěn na opačném konci, než je vstup / výstup filtru, samozřejmě existuje i riziko vymývání nečistot z filtru v případě otevření obtokového ventilu, nicméně stejné konstrukce je valná většina filtrů jiných výrobců a k otevření obtokového filtru by za normálních provozních podmínek nemělo docházet.