Nevěděl jsem, kam přesně zařadit tento příspěvek, ale myslím, že téma je více než vhodné. V tomto dlouhém textu bych Vám rád přiblížil jeden skvělý nápad, partu 4 obyčejných lidí, perfektní akci a hlavně jeden dech beroucí STroj, který nás ohromil.
Řeč bude o Focusu ST170 ve zkratce " BO!!!".
Začalo to všechno jako zajímavý nápad a hec ze srandy, ale skončilo to naprostou nadšeností, zábavou a perfektním dnem. Kvůli koronaviru jsme letos nemohli nikam s bráchou a našima drahýma polovičkama, měli jsme jet akci Gumbalkan. Mnozí z Vás o tom jistě už slyšeli, Ti z Vás, kteří o tom neslyšeli, stačí trošku pogooglovat. Ve zkratce, jedná se o partu dvou lidí, co zorganizují výlet napříč evropou auty do 25 000kč. Bohužel situace a vláda nám zhatila plány, takže se nejelo nikam. Chlapi z Gumbalkanu ale vymysleli, že by se mohl uskutečnit závod a to 6-ti hodinovka, na autodromu Most! Parádní myšlenka, tak proč jí nevyužít. S bratrem jsme neváhali a hned začali přemýšlet, že se zúčastníme! K mání byl Focus ZeTec 1,8 od kolegy z práce, za pár korun, ale pořád byly obavy, že to motor nemusí vydržet. Po ne dlouhém přemýšlení, jsem volal rOmikovi a informoval ho o situaci s tím, jestli by se nechtěl zúčastnit. Hovor trval přes 20 minut s tím, že to zní zajímavě a máme se přihlásit jako team.
Den D , aneb stanovené datum a přesný čas, kdy je možné se přihlásit. Ani ne za půl minuty vyprodáno všech 30 míst a naše nadšení vystřídala velká hořkost a zklamání. Ale to by nebyli chlapi z ředitelství gumbalkánu, kdyby se zase nepřekonali. Pro ty z nás, kteří se na první dobrou nedostali nám nabídli druhý termín a z jednodenní akce, udělali akci víkendovou. RadoST byla nezměrná! Zaplatili jsme registraci, poslali fotku BO!!! , jméno našeho týmu - Joshua Racing

Závod byl naplánován na 12-13.12.2020 a naše posádka byla zařazena do sobotního termínu.
Joshua Racing se skládala z posádky o čtyřech členech a to: Já, můj brácha, rOmik a bráchův spolužák ze střední.
Nikdo z nás nikdy nebyl v Mostě - z toho brácha a jeho spolužák nikdy na závodním okruhu.
Až na posledního jmenovaného, který jezdí v Audi S5 V8 atmosféru, všichni majitelé Focusů ST170.
Malé seznámení s BO!!! - Jedná se o standartní šedý Focus ST170. Někteří z Vás ho znají důverně jako třískově vyhlížejícího Focuse na rOmikově odtahovce z Vysokého Mýta, kde dělal velké bububu v technických pasážích i na majitele Focusů RS Mk1. Ano, je to stále jeden a ten stejný Focus, který byl po Vysokém Mýtě odstaven na dvorku.
Pondělí 7.12.2020 - Já s bráchou jsme skončili dřív v práci, aby jsme mohli co nejdříve přejet do Ostravy a dávat spolu s rOmikem BO!!! dohromady. Příjezd někdy kolem 14h. Nasadilo se řidičovo příplatkové Recaro a mohl proběhnout první start přes booster, bez svodů a se zatopenýma svičkama. BO!!! ožilo! Nacouvali jsme do dílny a začlo to. Obroušení kotoučů ocelovým kartáčem, výměna brzdových destiček - co se našlo, to se použilo, výměna přední pravé těhlice, nasazení svodů, plus celého výfuku,nějaké Sebringy s koly,co se našly, olej Millers Oil 5W-40 NT+, přední světla, hasičák. Auto jsem projel asi jen cca 5min, aby jsme věděli, jestli to vůbec nějak funguje. Odjezd domů někdy v 21:30.
Pátek ráno, den před závodem. Z Ostravy kolem 9té hodiny vyráží rOmik s odtahovkou, která na zádech nese BO!!! My s bratrem a jeo spolužákem vyjíždíme po 12té hodině přes D1 na Prahu a dál pak do Mostu. Po cestě jsme potkali jednu posádku, která si na podvalu za autem vezla červený peugeot combi, který v příběhu BO!!! bude mít ještě jednu malou epizodu.
Někdy po 17té hodině volal rOmik, že je už na okruhu a máme box číslo 25. Po chváli jsme se u našeho boxu sešli. K mé osobní neradosti, vedle našeho boxu i místní " youtuber Krpálek " z kanálu Cestuj klasikou.

Oběšli jsme i ostatní boxy, aby jsme omrkli konkurenci - mezi kterými jsme navštívili posádku Volva, kteří měli nálepku „#sejmikrpalka“.Okamžitě jsme se začli smát a ve finále jsme jednou byli také obdarování. Celkem jsme napočítali 6 aut s touto nálepkou.


Sobota, den závodu, 7:00 3°C lehce mokro bez kaluží
Budíček, rychle do boxu a dát se trochu dohromady. Před 8-mou hodinou proběhla rozprava, poučení a pravdidla. Následovalo seřazení se auty za sebe z boxů a výjezd na prohlídku okruhu. Po-té seřazení na rovince ve stylu Le Mans. Byl jsem vybrán, že budu začínat a auto zahřívat. První co mě napadlo, že jak se po výstřelu rozběhnu, zakopnu a položím se na trať. BO!!! bylo seřazeno a před závodem proběhla soutěž o tzv Umbrella girls, kde jsme se stali okamžitě středem pozornosti celého závodu, protože bratr se spolužákem vymysleli tzv. nášup v podobě dámských kalhotek přes intimní partie a deštník. Původně chtěli sehnat tanga, ale Tesco v Mostě víc nenabídlo

Auto jsem ze začátku netlačil, olej nebyl ohřátý. Takže jsem využil lehce střední tempo na seznámení se z okruhem, který jsem sice načtený z hlavy měl po shlédnutí videa s panem Mutafovem, ale nikdy jsem ho nejel. Někteří z posádek to tlačili hned z první a bylo to poznat, kdy zatáčka, ve které se najíždí na boxy a rovinku byla některým rychlíkem v prvním kole rozházený hlínou. Tuto zatáčku jsem v následných 4-řech kolech projel vždy z části bokem, než jsem chytnul trošku představu,v jaké rychlosti bude maximálně sjízdná za mokra. Hned po prvním kole se do boxů vrátila naftová Alfa Krpákového týmu a následně tam stála dobré 2hodiny


Blížilo se pomalu moje první střídání - tady asi podotknu, že jsme zvolili střídání po 30minutách - to z důvodu, kdyby se BO!!! pokazil, aby jsme si všichni aspoň jednou zajezdili. Mě střídal rOmik- proběhla výměna a krátká informace, že to hodně klouže a zadek rád cestuje v zatáčkách napřed.
Bylo hodně zajímavé sledovat rovinku z pozice boxů. Jendoznačně nejrychlejší auta na rovince byly Renault Šafrán, přečipovaný Leon, Primera GT a naše BO!!! pilotované v tu chvíli rOmikem. Následné projíždění přes cílovku rOmik předjížděl posádky, které jely před ním. V tuto chvíli jsme byli na 9tém místě z 30ti posádek. rOmik odkroužil svou půl hodinu a na řadě byl bráchův spolužák. který si vyzkoušel ST170 poprve v pátek ráno před odjezdem na Most. S napětím jsme stáli u plotu a pozorovali, kdy se BO!!! ukáže. Netrpvalo to dlouho a BO!!! proletělo cílovkou pod plným plynem. Přišel čas na další výměnu, stoupnul jsem si na boxovou uličku a už z dálky bylo vidět řidičovo zráctko visící na drátě a po příjezdu, lehce pošramocené dveře a blatník. První slova byly: " Měl jsem kontakt! " Tento kontakt se stal s posádkou, kterou jsem zmínil výš, jednalo se o posádku převážející červený peugeot na podvalu. Kluci se kolem sebe moc nedívali a když byli předjíždění vnitřkem auto poslali rovnou do BO!!! Naštěstí jsme nebyli mimo dráhu. I přes tento incident zajel čas za 2:19:XX
Přišla výměna, kdy sednul brácha za volant a vydal se na trať. Okruh začal pomalu osychat a čím vic se jezdilo, tím více to začínalo držet. Asi po prvních ani ne 10-ti minutách BO!!! jede depem. Upadené táhla řazení na převodovce, ale bráchovi tam zůstala dvojka, se kterou odkroužil polovinu okruhu. Opraveno během asi 10-ti minut eskapáskou a alobalem. Hodně lidí z okolních boxů pozorovali rOmikovy roce, co tam vytváří. Kapota dole, poklepání po střeše, BO!!! je opět na trati a brácha dohání to, co jsme ztratili. Podařilo se mu předjet asi 10 posádek a přicházel čas na další výmenu.
Stojím připravený a brácha přijíždí. Rychle nasedám s instrukcema, že brzdy i gumy jsou v pohodě, ale že jde blbě řadit dvojka. Vyrážím na trať a snažím se dohnat co se dá. Ve druhém kole mi bohužel ve vracáku z dvojky nejde zařadit trojka a následně už žádný kvalt. Musel jsem BO!!! odklidit z tratě pryč na trávu. Bohužel jsem dojel tak neštastně, že si mě ani jeden ze dvou traťových komisařů nevšiml, idkyž jsem tam mával jako o život. Takže jsem zabil asi tři minuty behěm do jeho kukaně, než vyvěsili červenou vlajku... Na laně mě potom dotáhli do depa, kde jsme během 10ti minut opět zprovoznili táhla a já mohl znovu vyjet na trať. Snažil jsem se jet co nejrychleji, ale zase trochu s rozumem, abych to nebylo zbytečně přehnané a nebylo víc škody, než užitku. Kroužil jsem a předjížděl, co se dalo a na co BO!!! technicky stačilo. Prí nájezdu do mého posledního kola v tomhle střídání už kluci mávali, že mám jet na výmenu. Cestou do depa, která od značky byla omezena z 60 km/h na 40km/h jsem se díval na mobil a podle aplikace Race Chrono jsem zajel čas 2:14:9X. Následně od pořadatelů podle časomíry potvrzeno a byl to v tu chvíli nejrychleší čas závodu. Co si budem, hodně to překvapilo, potěšilo a zahřálo! Pravděpodobně tady se asi stalo to, že se ze závodění mezi posádkami, přeslo v závod mezi námi o nejlepší čas

Asi by stálo za zmínku, že jsme tankovali celkem 3x a tankování neprobíhalo v části depa, ale mimo něj a to tam, kde je benzínka, byl tam vytyčený prostor a musely se projet celé boxy až na konec k výjezdu na trať a objet je celé zadem a to vše při 40km/h.
rOmik vyrazil na trať a s instrukcema, že brzdy v pohodě a gumy drží tlačil ostatní posádky.


Přišla další výměna, kdy nasedl bráchův spolužák a jel. Chvíli po výměně byla několikátá červená vlajka, tak jsme se rozhodli tankovat. Při tankování jsme dolili olej a brácha si všimnul, že v nádobce není chadcí kapalina


Přistoupili jsme k taktice, že víc čumět na budíky a jakmile se to začne přehřívat tak ubrat, nebo depo. Následně přišla myslěnka jak doplnit vodu. Od sousedící posádky Saabu, jsme si půjčili varnou konvici a začli ohřívat asi litr a půl destilky. Při ohřívání, nám došlo, že nikdo z nás stejně nechce dostat víčkem po ksichtě, takže jsme se drželi původní myšlenky, jet na dojetí a hlídat budíky. Z pohledu na rovinku a s tím, jak auto prolítalo přes cílovku, se zdálo, že zrychluje kolo od kola. No a taky že ano. Když přijel na další zastávku, posunul se čas na 2:14:8X.

Na radě byl brácha, nachystaný. Přesednul a vyrazil. Taktika moc na to nešlapat a hlavně dojet se zdála jako taková ta fráze " jo, jasny, neboj ". protože i brácha to tlačil jak to šlo a předjel co mohl. Dokonce druhou alfu, která byla vedle Krpálka, co měla vyvedený výfuk z kapoty a rozhazovala to černý uhlí po trati, brácha hrknul během 15minut o dvě kola

BO!!! se blížilo depem a mě čekala moje poslední výměna a vzledem k okolnostem poslední hodina závodu. Postupně jsme se s opravami táhel+tankováním+odtahem propadli na 14 a pak 16té místo.


rOmikovi jsem předal info, že jde hůř řadit a musí moc lehce, patrně to zase vzdávaly táhla. Vyrazil. Odjel asi tři kola a hodně rychle a pak to přišlo. Na rovince auta, co nechával za sebou se začala vynořovat na cílovce a BO!!! nikde...Začali jsme tušit že je něco špatně. Následoval telefonát od rOmika že stojí před 40-tkou do boxu ať letím pro někoho kdo odtáhne BO!!! do depa. Dle jeho slov, šlápnul na plyn a BO!!! nereagovalo. BO!!! Bylo taženo odtahovkou na laně jako mrtvola do depa, kde se sběhla hromada lidí, zvědavých co se děje, když jsme s bráchou nosili vercajk, zvedák, náhradní těhlici s poloosou. Zbývalo nějakých 17minut do konce závodu a my nechtěli být za žádnou cenu v kategorii DNF!
Hodně lidí se ptalo, jestli to stihneme vyměnit, že to není možné. Ti z Vás, co znáte rOmika, asi předem tušíte, že to možný je!

BO!!! se naložilo na odtahovku a začalo pomalu vyklízení boxů.
Blížilo se vyhlášení soutěže o Umbrella Girsl - které jsme vyhráli na absolutní čáře, protože proti takovému úchylnému nápadu, nebyla připravena žádná konkurence.
Zbývalo vyhlášení výsledků posádek, kde jsme se dozvěděli, že z celkových 30ti posádek jich dojelo nakonec 20 a naše BO!!! skončilo po všech útrapách na 19-tém místě. I v tomhle momentu jsme byli hodně spokojení a pyšní s hřejivým pocitem, že ikdyž to nebylo umístění, dle představ, tak po tom všem, co nás trápilo a strategicky nesmyslnému střídání po hrozně krátké době to auto vydrželo - obvzlášť když poslední hodinu jezdilo s minimem oleje a bez vody!
Nakonec jsme urvali 3tí nejrychlejší čas dne 2:13:XX - s tím jsme byli spokojeni, když vezmeme v potaz, že auto jelo na obyčejných sebringách, každá brzdová destička byla jiná, kotouče obroušené ocelákem, dokázali jsme nechávat za sebou posádky s auty, do kterých bylo nasypáno opravdu hodně peněz. Samozřejmě, mít lepší brzdy a semislicky, nebo slicky jako někteří z posádek, tak se dostaneme určitě na mnohem lepší čas.
Ale na 4 amatéry, kteří jeli asi největší třískou, do které nedali ani korunu a všichni 4 jsme na tomhle okruhu byli poprve a z toho 2 z nás na okruhu prvně vůbec, jsme byli na sebe pyšní

