Stránka 1 z 3
vůle ventilů 0,1 mm navíc - jak je to vážný?
Napsal: 01.09.2014 17:37
od honza_
Zdar. Mám auto v servisu, měřili mi vůle ventilů, sací jsou OK, na výfukový je prý norma 0,35 (mm?) a mám tam 0,25, motorář prý prohlásil, že jsou zaklepaný. Na plyn najeto 50 000. Na jízdě jsem nic nepostřehl, resp. nic dramatickýho se nikdy nestalo. Ale je možný, že se to postupně zhoršovalo, aniž bych si toho všiml. Amatérsky občas "zkouším výkon" motoru tím, že ujedu pár km na plnej plyn na stejný dálnici v obou směrech a průměr těch maximálních rychlostí mi taky vychází uspokojivej. Na volnoběh dochází k pravidelně se opakujícím jemným vibracím a společně s tím zakolísá spotřeba paliva mezi 0,8 a 1 l/h. Jinak auto jede, otáčky nekolísají a kdybych nebyl paranoidní kvůli plynu, vůbec by mě (bez toho měření) nenapadlo, že je něco v nepořádku.
Servisák mi na minulý prohlídce říkal, že měřit vůle nemá smysl, že ventily směřující k zaklepání bezpečně poznám na jízdě. A teď jsou zaklepaný a já nic nepoznal
Otázka zní - mám to nechat vypodložit (rozdíl oproti normě je 0,1 (mm?)), anebo na tom mám nalítat ještě 20 000 a při příštím oleji vyměnit rozvody a vypodložit ventily? Vůbec nevím, o jak závažnej problém se jedná.
Dík předem za reakce.
Re: vůle ventilů 0,1 mm navíc - jak je to vážný?
Napsal: 01.09.2014 17:44
od honza_
Ještě doplňuju, že neslyším z motoru ani nic jako klepání, ale je možný, že to přehluší ševelení vstřiků plynu..
Re: vůle ventilů 0,1 mm navíc - jak je to vážný?
Napsal: 01.09.2014 19:58
od miki21
U staršího 1,6 motoru je udávaná vůle výfukových ventilů 0,27-0,34 pri teplotě 20°C.
Jelikož je Tvůj motor hodně podobný, ne li v základu stejný, tak i ty tolerance budou stejné.( někdo věcí znalý jistě doplní)
Takže bych těch 0,25 neviděl tak tragicky a nechal vůle seřídit při výměně rozvodů. jak uvádíš.
Problém by to mohlo způsobit jen ten, že při malých vůlích, než je předepsáno, dochází k pomalejšímu zavírání ventilů a tím může dojít k jejich podpálení. To se stává hlavně u výfukových.
PS-tady jedno téma v návodech-
http://www.ford-focus.cz/forum/viewtopi ... &sk=t&sd=a
Re: vůle ventilů 0,1 mm navíc - jak je to vážný?
Napsal: 01.09.2014 20:20
od honza_
No právě z podpálení výfukových ventilů mám strach, proto se zde ptám odborníků, aby mi motorář zítra nemohl něco bulíkovat jen že se mu do toho nebude chtít, resp. bude mě strašit, aby ze mě servis vytáhl prachy za zbytečnej a drahej úkon.
Re: vůle ventilů 0,1 mm navíc - jak je to vážný?
Napsal: 01.09.2014 20:23
od Jardak
Problém nastane až bude vůle blízká nule. Pak ventily zůstanou v některých režimech nedovřený, nebudou tedy těsnit a motor začne ztrácet výkon a bude špatnej volnoběh. Ventily se přestanou chladit o sedla a rychle se podpálí. Vůli zmenšenou o desetinu nemáš šanci při jízdě poznat.
U tvýho motoru je problém ten, že tam už nejsou seřizovací podložky, ale vůle je ve výrobě nastavena použitím zdvihátek potřebný výšky. Pokud chceš vůli upravit, musí dolů rozvody a vačkový hřídele a vymění se (případně prohodí s jiným) celý zdvihátka ventilů u kterých je potřeba vůli upravit. Je tedy vhodný to uskutečnit současně s výměnou rozvodů.
Re: vůle ventilů 0,1 mm navíc - jak je to vážný?
Napsal: 01.09.2014 20:50
od sitalik
honza_: nemas vuli navic, ale chybi ti. Presne tak se mi projevovaly zaklepane ventily, mirne vibrace a zakolisani volnobehu, hlavne pri mirne zahratem motoru, jinak to jezdilo v pohode. Mel jsem najeto asi 40tis km na LPG a stejnetak vule na vyfukovych ventilech byly po zmereni kolem 0,25mm.
Po serizeni ventilovych vulí, tzn. bud vymena vymezovacich hrnecku za adekvatne tenci a nebo zbrouseni puvodnich hrnecku, se volnobech zase uklidni. Pravdepodobne se pri techto nizkych otackach stihnou skrz pocinajici netesnosti vyfukovych ventilu vracet spaliny zpet do spalovaciho prostoru nebo naopak utika smes behem komprese do vyfuku.
S opravou moc dlouho necekej, jinak budes potom muset nechat sundat i hlavu a opravit podpalene ventily. Takhle to budou "jen" rozvody a vacky.
Re: vůle ventilů 0,1 mm navíc - jak je to vážný?
Napsal: 01.09.2014 21:54
od honza_
Dovolim si uvahu, opravte me prosim pokud je to kokotina. Za 50000 km se vule zmensila z puvodnich 0,35 mm (nevim, tipuju, nemeril jsem) na soucasnych 0,25 mm. Da se predpokladat, ze za dalsich 50000 bude ubytek vule zase 0,1 mm coz bude jeste snesitelne? Cili ze bych na tom jeste nejakych 40000 udelal bez vetsiho rizika podpaleni? Nebo je to tak ze cim vic jsou ventily zaklepany, tim se vule zmensuje rychleji?
Re: vůle ventilů 0,1 mm navíc - jak je to vážný?
Napsal: 01.09.2014 22:11
od sitalik
Mozna se vule bude zmensovat stejne rychle, mozna pomaleji, ale dalsich minus 0,1mm urcite v pohode nebude. Uz ted ti nastavaji rezimy, ve kterych neni ventil uplne dovreny a to je pro nej smrtelny, protoze je enorme tepelne namahany. Ta vule je tam jen za studena, jakmile motor bezi, vule se jeste vice zmensi.
Re: vůle ventilů 0,1 mm navíc - jak je to vážný?
Napsal: 02.09.2014 10:58
od stano.
sitalik píše:... Ta vule je tam jen za studena, jakmile motor bezi, vule se jeste vice zmensi.
To som chcel napisat, ako som cital predchadzajuce prispevky.
Ci to nechat spravit teraz alebo to vydrzi... to je vestenie z gule. Na plyn mas 50t km, kolko na benzin?
Re: vůle ventilů 0,1 mm navíc - jak je to vážný?
Napsal: 02.09.2014 13:21
od honza_
Zdar, 50000 na benzin, dalsich 50000 na plyn (skutecnych, auto bylo novy). Vesteni z koule to je, to chapu. Jeste jsem v tom servise nebyl, ale navic nevim co presne znamena vule 0,25 mm - jestli na vsech osmi vyfukovych ventilech je rovnomerne snizena vule, nebo jestli je to prumer, nebo jestli je to nejhorsi ventil - to vi motorar a nikoliv prijimaci technik, kterej je zas jedinej co bere telefon.
Tak nejak se zacinam priklanet k tomu, ze na tom udelam jeste 20000 a ve 120000 necham vypodlozit ventily a vymenit rozvody, protoze to auto proste normalne jede. Zena si ze me dela legraci ze se vyzivam ve zbytecnejch opravach auta:roll:
Re: vůle ventilů 0,1 mm navíc - jak je to vážný?
Napsal: 02.09.2014 13:35
od honza_
Ještě doplňující info, že komprese jsou prej zatím dobrý.
Re: vůle ventilů 0,1 mm navíc - jak je to vážný?
Napsal: 02.09.2014 14:04
od sitalik
Nesmis to brat jako opravu nejake zavady, ale jako pravidelny servis. Sedla ventilu nejsou v tomto motoru navrzeny pro provoz na LPG-ma vyssi teplotu horeni, a proto se ventily zaklepavaji, a proto take je ventilova vule za behu motoru jeste mensi nez kdyz jedes na benzin. Vule jsou tam predepsany v nejakem rozsahu proto, aby motor spolehlive fungoval. Kdyz to nechas s mensi vuli, riskujes vetsi opravu, je to na tobe. Je to asi jako nevymenit rozvody, kdyz je treba a cekat, az to nepojede.
Jen upresnim, ze serizeni nespociva v zadnem podkladani ventilu, ale vymene hrnecku mezi ventilem a vackou.
Re: vůle ventilů 0,1 mm navíc - jak je to vážný?
Napsal: 02.09.2014 22:05
od V12
Okamzite riesit, toto nie je sranda ! Inak budes riesit 20x drahsiu zavadu, alebo druhy motor, ked ti ulomok podpaleneho ventilu znici piest a valec.
Re: vůle ventilů 0,1 mm navíc - jak je to vážný?
Napsal: 03.09.2014 09:19
od gargulakj
Když jsem já dával auto do autorizovaného servisu s tím, že chci přeměřit vůle ventilů a případně to seřídit, tak mi řekli že se to už ani nedělá. Že 300k km to vydrží bez seřizování.
Nakonec některé vůle byly mimo tolerance, takže zhruba týden jsem čekal na nové kalíšky a seřídili to.
LPG nemám, takže to je to LPG taková potvora???
Re: vůle ventilů 0,1 mm navíc - jak je to vážný?
Napsal: 03.09.2014 09:52
od stano.
Ano je. Pri LPG odporuceju kontrolovat volu kazdych 20t km. Dva FoFo, co mame doma, maju skoro 200t km na benzin a vole su este v norme. Na 1.4 uz len-tak-tak, ale to auto do srotoviska pojazdi este 40t km. Tak sa na to asi vykaslem, nejako to este da.