Stránka 1 z 2

Jak upravit Zetec motor

Napsal: 12.05.2011 08:15
od r0mik
Tento prispevek chci jeste editovat, zatim mam prelozenou jen cast clanku. Kdo mate chut budu rad za pomoc s korekturou textu. Neni mozne abychom to spolecne nepoladili.

ZetecTuningPage1.jpg
Strana 1:

Úvod
V roce 1992 Ford představil jeho motor Zetec, byl to dlouho očekávaný 16-ventilový motor nahrazující starý klepotavý CVH, který Forda držel v hot hatch hře od roku 1982. Zetec přišel ve třech náhradách: 1.6, 1.8 a 2.0 litr variantě kterou jste mohli najít v Mk1 Mondeu, s výkony 90hp pro 1.6, 105/115 a 130hp pro 1.8 a 136hp pro 2.0 litr.
Dřívější Zetecy které s DOHC krytem vaček měly problémy s hydraulickými zdvihátky a lepením válců, ale to bylo vyřešeno změnou oleje na řidší 5W-30 místo doporučovaného 10W40. Ford taktéž doporučil motor pravidelně nad 4000 otáček pro udržení volnosti válců. Pozdější Zetecy s “Zetec 16V” kryty vaček uz měly problem s “lepením válců” vyřešen.
Mimo jiné, Zetec je jeden z Fordích nejsilnějších motorů a celkem málo lidí je upravuje na velký výkon. Ačkoli můžete snadno mít 200+hp z atmosférického motoru, přidáním turba půjdete přes 250hp, a množstvím kroutícího momentu.
Sériová Zetec hlava zvládá výkon kolem 180hp u atmosférické verze před použitím jiného sáni, ale s jiným sáním bude zvládat 300+hp, někteří mají kolem 350hp na standartní hlavě.
Možná si pamatujete Sunny Khalsovu Fiestu RS Turbo. Ta měla kolem 410hp se standartní klikou ale s upravenými písty, ojnicemi a upravenou hlavou. Jako ukázku schopnosti jel vice než 178 mph s jeho Fiestou Zetec Turbo na Bruntinghorpské runwayi.
ZetecTuningPage2.jpg
Strana 2

Úvod
Mimo tři nabízené možnosti, verze 1.6 jsou nejobtížnejší k úpravě. Většinou se dělá změnou velikosti ventilů, jako 26mm pro sání a 28mm pro výfuk, ale to vám vezme příliš financí s velmi malým ziskem výkonu..
Motor se probojovává přes 100hp s s četnými úpravami, a naneštěstí větši hlavy z 1.8 a 2.0 jsou nekompatibilní. Z tohoto důvodu se pouze koukneme na větši 1.8 a 2.0 motory a jejich možnosti úprav. Samozřejmě, osazení 2.0 bude nejlepší volba pro maximální výkon a kroutící moment, a tak zde mate návod jak udělat váš Zetec lepší.

Stage 1 (filtry a výfuky)
V porovnání s CVH a novějšími Ford motory jakou jsou Pinto, Zetec nereaguje tak dobře na bězné dýchací úpravy. To je většinou způsobeno rezervou motorové technologie a provozní cenou, vedoucí továrny k stlačování jako tolik výkonu jako přijatelných od běžného motoru zajištěním komponentů jsou navrženy jako dobré jako mohou být.
Přidáním výkonějšího vzduchového filtru nebo kitem sání masivně nevzroste výkon, ale zvuk sání. Taktéž volně průchozí výfuk přinese marginální nárust výkonu a nejspíše získáte maximálně zisk 10hp na 1.8 a 2.0.
Odstraněním katalyzátoru výfukové plyny projdou rychleji, a pomohou motoru otáčet se jednodušeji, což bude znatelné s dalšími úpravami. (dejte si pozor na MoT chybu pokud odstraníte katalyzátor)

Stage 2 (vačky, chip, klapka sání)
Změna vaček u 1.8 nebo 2.0 litrove varianty poskytne zlepšení okolo 15hp. Chipování Zetecu udělá auto lépe reagujícím a posílí jízdní vlastnosti, vice než produkování většího zisku výkonu
Když upravíte 105 nebo 115 hp Zetec přidáním sadou z 2.0litru nebo i Fast Road vačky jsou dobrá volba, ale budete potřebovat větší 52mm klapu sání z 2.0litru nahrazením 48mm z 1.8. Budete také potřebovat MAF sensor z 2.0litru. Touto menší změnou očekávejte navýšení na výkon kolem 140hp, kdežto sada Fast Road vaček a chipu namontovaného do 2.0litru by měla prolomit 155hp. Nasazení trubkových výfukových svodů podobných těm z Focusu ST170 také velice pomůže.

Stage 3 (klapky sání, management a vstřiky)
Jakmile máš motor specifikace 130hp (1.8), další úpravou bude zlepšení sacího a výfukového průtoku., koukneš po přemapování ECU a větších vstřicích. Mnoho úpravců souhlasí že dosažený maximální výkon se sacími svody a vstřiky je 165-175hp na 1.8, čímž management vytlačíte na jeho limity.
Nasazení klap sání je v této chvíli nutnost. Úpravci mění kompletní systém sání a zásadně dávaji klapu pro každý válec zvlášť, ale všechny jsou spojeny jednotně, otevírají a zavírají se ve stejný čas. Délka nátrubků sání má velký vliv na kroutící moment který motor produkuje, čím delši jsou, tím lepší. Toto může být problem pokud toto chcete aplikovat do auta s pohonem předních kol, prostě tam není místo na dopasování delších nátrubků Spolu s klapkami sání, budeš potřebovat změnit vstřiky dodávající větší množství benzínu, a motor bude potřebovat aftermarketový motorový management s vlastní mapou aby běžel hladce a vytáhnul si z něj co nejvíc.Upgrade palivového čerpadla a regulátoru tlaku je zásadní v tomto okamžiku tuningového procesu.

ZetecTuningPage3.jpg
ZetecTuningPage4.jpg
ZetecTuningPage5.jpg

Re: Jak upravit Zetec motor

Napsal: 12.05.2011 09:12
od pkadecka
Čoveče místama mi to připadá jako výstup z google translatoru, nedává to smysl, některý slova snad i chyběj. Chce to ještě vypilovat.

Re: Jak upravit Zetec motor

Napsal: 12.05.2011 09:19
od r0mik
nebyl cas to zpetne cist (respektive clovek se zahlta a nechce se mi jit o krok zpet), tak kdo chce muze prubezne upravovat at to postupne dame do finalni podoby :P

Re: Jak upravit Zetec motor

Napsal: 12.05.2011 09:24
od Zdwora
:gott: :gott: :gott:

Re: Jak upravit Zetec motor

Napsal: 12.05.2011 10:00
od kozlow
poslední dobou sleduju, jak je Zdwora fascinován a zároveň frustrován těma úpravama.. a čekám až rozjede svůj projekt :mrgreen:

jinak koukám, že "nejčištější" způsob vedoucí ke zvýšení výkonu opravdu vede tak, jak r0mik směřuje, a to například i těmi svody z ST170. Tak jen tak dál :palec_nahoru:

Re: Jak upravit Zetec motor

Napsal: 12.05.2011 10:20
od Zdwora
To ti povim celkem presne, tahle zima bude pro muj vyfuk posledni hrdinskej cin, tim to asi zacne no :mrgreen: takze cely pristi leto mam co delat :wink:

Re: Jak upravit Zetec motor

Napsal: 12.05.2011 16:20
od Jaroman23focus
Len tak ďalej :bravo22: Čudujem sa že sa ti to chce :palec_nahoru:

Re: Jak upravit Zetec motor

Napsal: 12.05.2011 17:43
od Hal9000
:bravo22: více takových článků a budu neuzdravitelný pacient :roll:

Re: Jak upravit Zetec motor

Napsal: 12.05.2011 21:04
od MrMiG
sada Fast Road vaček a chipu namontovaného do 2.0litru by měla prolomit 155hp. Nasazení trubkových výfukových svodů podobných těm z Focusu ST170 také velice pomůže
toto ma celkom zaujalo, len co by to kostovalo 8O Dobre vlakno rOmik :bravo22:

Re: Jak upravit Zetec motor

Napsal: 12.05.2011 21:08
od Zdwora
Se koukni do romikovo galerky, svody a koncak z ST, sportkat k tomu par nerez trubek a davaj :palec_nahoru:

Re: Jak upravit Zetec motor

Napsal: 12.05.2011 21:22
od MrMiG
som kukal :mrgreen: Asi mam chrobaka v hlave, len ma mrzi ze som tot minuly rok menil cely stred od katu az po koncak za novy a luto mi je ho teraz vyhodit :nixw:

Re: Jak upravit Zetec motor

Napsal: 13.05.2011 07:47
od Jaroman23focus
Inač niekde mám všetky tieto Ford Fasty poprekladané do SK. Keď nájdem CD, zavesím to tu :bebng:

Re: Jak upravit Zetec motor

Napsal: 13.05.2011 11:16
od Jaroman23focus
MrMiG píše:
sada Fast Road vaček a chipu namontovaného do 2.0litru by měla prolomit 155hp. Nasazení trubkových výfukových svodů podobných těm z Focusu ST170 také velice pomůže
toto ma celkom zaujalo, len co by to kostovalo 8O Dobre vlakno rOmik :bravo22:

Ostré vačky ti dajú na sériovom 2,0L 15HP a chip do 10%. Cena dobrých vačiek od 500€ a chip od 250€.

Re: Jak upravit Zetec motor

Napsal: 13.05.2011 11:42
od pkadecka
Jakej je vlastně rozdíl mezi 2.0 96kW z obyčejnýho focusu a 2.0 127kW z ST170? Jinými slovy, co obnáší upravit obyč. 2.0 na ST170 verzi?

Re: Jak upravit Zetec motor

Napsal: 13.05.2011 14:13
od r0mik
doplnen stage 3 ze strany 2