Teď jsem u Mondié měnil olej, mělo by se do mýho motoru vejít tuším že 4,2 nebo 4,3l. Vanu jsem nechal vykapat, nalil plnou patronu filtru a stejně jsem tam víc, než 4 litry nedostal a to už jsem hladinou lízal rysku max. S tím, že Tam něco zbyde holt počítám a nějak to nehrotím.
Jinak můj poznatek co se týče kvality filtru - teď konkrétně se mi jedná o typy motoru, co mají filtr jako celou plechovou patronu, ne o ty, co se v nich mění jen vložka. Víc, než podle značky vybírám podle toho, jestli daná patrona má v sobě obtokový ventil. A hlídám si to od té doby, co jsem byl kdysi v práci na školení o dieselagregátech, kde před tímto varovali. No a příhoda z praxe - kámoš si vždycky liboval, že kupuje na Filcku filtr za 50,- a mě na Esco stojí 160,- a víc. Chválil si to do té doby, než přetáhl lhůtu výměny oleje (bohužel celkem o 10 000km

), což samozřejmě není zrovna košér pro motor. Ten úžasnej filtřík za pade se mu ucpal a tlak oleje v mazacím kanálu, který nebyl schopný utéct přes filtr mu prostřílel gufera na motoru. Tak se mu to vyplatilo, kdyby dal kilo, mohla se mu v danou chvíli otevřít cesta obtokovým kanálem a olej, sice už nefiltrovaný by mu nenadělal takovou paseku.
EDIT: pro názornost jsem si vypůjčil citaci krátké pasáže s obrázkem z techwebu Škoda:

- Některé levné NO-NAME filtry tento obtokový ventil nemají
- 004_2.gif (4.81 KiB) Zobrazeno 7057 x
Obrázek zobrazuje plnoprůtokový filtr A zobrazuje řez filtrem, B ukazuje normalní průtok oleje, C zobrazuje průtok oleje při zvýšeném odporu filtrační vložky.
Současně se zavedením plnoprůtokové filtrace oleje je přemístěn redukční ventil tlaku oleje z bloku do nátrubku sacího koše olejového čerpadla. V nátrubku jsou dva odtokové otvory průměru 5 mm, zabraňující nadměrnému nárůstu tlaku. sací koš je upraven a zapuštěn pod přepážku rozměrově sjednoceného spodního víka. Mazací tryska rozvodového řetězu byla nahrazena otvorem ve šroubové zátce.