Stránka 7 z 14

Re: Plniaci tlak pneumatik

Napsal: 20.11.2008 11:19
od Quickie
chlapi ja mam teraz taku dilemu. nahodil som zimne pneu 195/65/15 na plechacoch, dal som ich všetky štyri nahustiť na 2,2 kPa... a tie predne sa mi zdaju na pohlad mäkke :? na štitku pri prednych dverach mam tlaky napísane v takej tabulke že podla poctu osôb a batožiny a viem že som v norme. ale aj tak by som ich asi radšej prifukol trochu :idea: :roll: :?

Re: Plniaci tlak pneumatik

Napsal: 20.11.2008 11:29
od chmelko
nič neprifukuj :lol:
ja ich mam sice na 2,5 ale jazdim pravidelne dialky..

zaleží od každej pneu aku ma silnu tzv bočnu kostru a preto ta to vizualne matie...ak tam máš predpísany tlak, nieje čo riešit :wink:

Re: Plniaci tlak pneumatik

Napsal: 20.11.2008 11:31
od zirafak
predpis vyrobcu a viac neriesit

Re: Plniaci tlak pneumatik

Napsal: 20.11.2008 12:05
od Quickie
oki chlapi.. dikes

Re: Plniaci tlak pneumatik

Napsal: 20.11.2008 12:24
od Redmann
Skus ci stlacis palcom. ;-) Ak nie, tak je to ok.

Re: Plniaci tlak pneumatik

Napsal: 20.11.2008 14:40
od Dzefer
tak tak, ako na bicykli :mrgreen:

Re: Plniaci tlak pneumatik

Napsal: 20.11.2008 19:37
od Quickie
Sak prave to, ze stlacim. Zajtra to premeram a uvidim.

Re: Plniaci tlak pneumatik

Napsal: 23.11.2008 17:43
od pelen
Zimni pneu ma mit tlak o nejakou desetinku vyssi nez predpis na letni.

Re: Plniaci tlak pneumatik

Napsal: 23.11.2008 19:36
od madbugie
chuapci o tomtok tusim pojednava 1. veta termodynamicka...

tlak objem a teplota pred dejom a po deji tvoria urcitu konstantu, a potom sa to vyuziva tak, ze ak jedna z tychto velicin je pevna tak sa musia menit zvysne dve..

v nasom pripade je pevny objem pneumatiky takze s meniacou sa teplotou sa bude menit tlak... a tu plati to ze ak klesa teplota tlak musi stupat a naopak...

jednoduchy test na to je ak prazdnu PET flasu necham v izbe pri teplote 25 stupnov zastuplujem a dam von na mráz a flasa sa scucne cize aby som vyrovnal jej objem musim zvysit tlak... :D

Takze naozaj plati ze v zime by mal byt tlak o 1, 2 ci 3 desatinky vyssi ako predpisany... a naopak v lete mozno o 1, 2 desatinku menej nakolko predpokladam ze predpisany tlak je stanoveny pri standardnych 20 °C

Re: Plniaci tlak pneumatik

Napsal: 25.11.2008 20:14
od pelen
Myslim, ze to neni pravda:
Objem pneu je konstanta.
Vzduch v pneu ma tepelnou roztaznost - teplejsi ma vetsi objem (pri zahrati pneu se tlak zvysuje), studenejsi ma mensi objem (pri zchladnuti pneu se tlak snizuje).
Kdyz se snizi teplota, tak pro dosazeni puvodniho tlaku musim prifoukat. Abych dosahl o nejakou desetinku vyssi tlak, tak musim prifoukat jeste vice.
Mensi teplenou roztaznost ma dusik, proto si ho nekteri nechavaji do pneu foukat. Dusiku je ale ve vzduchu dost hodne procent.

Re: Plniaci tlak pneumatik

Napsal: 25.11.2008 22:23
od PedroH
pelen píše:Myslim, ze to neni pravda:
Objem pneu je konstanta.
Vzduch v pneu ma tepelnou roztaznost - teplejsi ma vetsi objem (pri zahrati pneu se tlak zvysuje), studenejsi ma mensi objem (pri zchladnuti pneu se tlak snizuje).
Kdyz se snizi teplota, tak pro dosazeni puvodniho tlaku musim prifoukat. Abych dosahl o nejakou desetinku vyssi tlak, tak musim prifoukat jeste vice.
Mensi teplenou roztaznost ma dusik, proto si ho nekteri nechavaji do pneu foukat. Dusiku je ale ve vzduchu dost hodne procent.
Má pravdu, předseda :mrgreen:
Je to přesně tak - vzduch je složen: 21% kyslík, 78% dusík a 1% vzácné plyny a vodní pára.
V našem případě se jedná o jev, kdy objem zůstane stejný a tedy při zvýšení teploty se zvýší i tlak díky tepelné roztažnosti plynu. Když začnete vypouštět vzduch z pneumatiky, dochází při relativně rychlém poklesu tlaku k jeho ochlazování - proto je vzduch studený.
Když se u nás foukají vzduchové tlakové lahve k dýchacím přístroji, tak se foukají ve vodní lázni - 2 důvody: za prvé kdyby došlo k prasknutí lahve, bude omezen tlakový ráz a zabrání se zranění člověka a taky se tím lahve chladí - při stlačování vzduchu do konstatního objemu dochází k ohřívání vzduchu a tedy i lahve... :wink:

Re: Plniaci tlak pneumatik

Napsal: 26.11.2008 06:26
od zirafak
ok,ale co ked hustim pneu plynom do pneu PNEUSECUR :?: Dodrziavat predpis vyrobcu/ja ho dodrziavam aj pri vzduchu/,alebo ho tiez menit podla nejakych vasich teorii a vypoctov :?:

Re: Plniaci tlak pneumatik

Napsal: 26.11.2008 10:54
od madbugie
tak teraz neviem ci sme sa pochopili...

ono najlepsie by bolo plnit gumy inertnými plynmi ako su Neon, Argon, Krypton, Xenon ale tie su drahe...
my označujeme aj Dusík za inertný plyn aj ked... no to je jedno, ale urcite ma lepsie vlastnosti ako vzduch, ale nie zas o moc... (samozrejme co sa debaty o plneni pneumatik tyka) ako Pedro poziarnik spravne poznamenal o zlozeni vzduchu...

pelen co nie je pravda?

ze objem pneumatiky nie je konstata? (samozrejme pri zanedbani par drobnosti...) myslim ze aj na pohlad ak by som vedla seba postavil dve nezaťažené pneumatiky a jednu s tlakom 1 bar a druhu s tlakom 2,8 baru tak rozdiel nepoznáš (ine je ked je nahodena na aute posobi na nu vaha a je tym padom stlačena)

no a ten zakon termodynamiky je mysleny presne tak ako popisuješ len trochu inymi slovami, alebo som to ja zle podal....

proste ak mam zaťaženú pneumatiku ktoru chcem aby mala ronvnaky tvar (objem) pri 20°C natlačenu na 2,2 baru, tak potom ta ista pneumatika aby si zachovala svoj tvar (objem) pri -5°C musím natlačiť tlakom vyšším na 2,4 baru

rozmyšlam že jednoduchy test by to za nás raz dva vyriešil vezmime si jednu prednú pneumatiku:

1. demontujem pneumatiku, necham ju doma zohriať na 20°C, natlakujem ju na predpísaných 2,3 a zmeriam od oceloveho rafku po zem aka je vysoka dajme tomu 120 mm

2. pneumatiku namontujem na auto, ktore ju zaťaží cca 300 kg a zase zmeriam samozrejme pri 20°C vonku (alebo teraz nahrada vnutri v garáži) stlačenie pri zaťažení bude dajmetomu 95 mm

3. demontujem pneumatiku s auta pri -5°C natlakujem na 2,3 baru ako predpisuje vyrobca a zmeriam nezataženú výšku - mala by mať 120 mm

4. nahodim nazad na auto necham zaťažiť a zmeriam stlačenie - a toto bude pre nás podstatný údaj ak sa stlačí rovnako (95 mm) tak nemusíme nič riešiť a je to všetko OK,

ale ak to stlačenie bude väčšie tak treba dofúkať a tým pádom zvýšiť tlak aby sa tvar pneumatiky fyzikálne vyrovnal tomu v lete alebo v opačnom prípade upustiť (samozrejme bude treba prejsť s autom par metrov lebo po zdvyhaku je to cele rozhasene...:)

ale z aplikácie tej termodynamiky mi proste vychádza, že ak je objem nezaťaženej pneumatiky rovnaký, aj tlak je rovnaký ale zmenila sa teplota o 25 stupnov smerom dole tak aj niektorá z predošlých veličín sa musí logicky zmeniť logicky bude menší objem vzduchu čiže sa zmení objem pneumatiky a to my predsa nechceme my chceme aby bol objem t.j. tvar gumy rovnaký ako v lete... čiže musíme zvýšiť tlak

kua a uz si ani sam nerozumiem... :D :D :D tusim budem cez vikend šaškovať s gumami... :D

Re: Plniaci tlak pneumatik

Napsal: 26.11.2008 11:01
od silverwolf
ajajaj, to zase bude diskuze nadlouho :lol: :lol:

Re: Plniaci tlak pneumatik

Napsal: 26.11.2008 11:02
od chmelko
ono len, prečo na tie vaše teorie nemyslel aj výrobca,alebo prečo nieje velkým napísane na zimnej pneu,že je potreba vačší plniaci tlak? niesu tie standarty tlakov uvadzane vyrobcom, určitou standartizovanou hodnotou, kedy neškodí žiadne poškodenie jak samotnej pneu ,tak jazdných vlastností auta?