Stránka 5 z 6

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Napsal: 18.04.2019 21:31
od ballu
Jeník se nějak odmlčel. Asi bude testovat své poznatky někde ve výzkumáku. Já jen, abych o nové superpoznatky nepřišel.

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Napsal: 18.04.2019 23:24
od jenikHK
Neztracej zbytečné čas čekáním, klidně se rozepiš, které značky mají v servisnich postupech uvedeno mazání, kde a čím (konkrétní produkty).
Uvítám i vysvětlení principu přenosu sil sroubovym spojem, rád se dozvím něco nového...

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Napsal: 19.04.2019 09:35
od jarod72pm
Nejsem odborník na přenos síly u kol ,sice už jsem měnil brzdy tedy kotouče :-) mno i kolo je na tom nasazené ale nějak mi nejde do palice proč by měla třecí síla mezi kotoučem a kolem něco řešit? Pokud na to hledím laicky a jako laik předpokládám že vše drží pohromadě stažením přes šrouby a matice tak je jasné že díky tomu se vše točí jak má , když povolíš matice tak upadne kolo a kdyby kotouč nedržel na třmenu letí taky takže jaké tření přenáší točivou sílu? Odpovím si sám : "žádné" ,kolo se točí protože šrouby a matice :-) ,sice nic nemažu a i kdyby a mělo to efekt snížení tření kde asi se zastaví to kolo? no na šroubu :-) dál totiž není kam leda že by ty šrouby to ustřihalo a to je fakt nežádoucí třecí síla že? Někteří dokonce i pod kotouč když mění brzdy máznou pro lepší manipulac(aby kotouč nepřirostl k náboji)i pro příští výměnu taky měděnku a viděl jsem tohle standartně v servisech že by všichni sabotovali třecí sílu kotouče a náboje? :nixw:

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Napsal: 19.04.2019 09:46
od miki21
Všem je tohle jasné, jen někteří to potřebují odborně a technicky vysvětlit. :wink:

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Napsal: 19.04.2019 11:59
od Jemar
Řekl bych, že mají všichni trochu pravdu. Také nejsem odborník, ale předpokládám, že trocha představivosti a zákonitostí to vyřeší.

Můj pohled na věc je takový.
Nejdůležitější veličina, aby vše správně fungovalo, je utahovací moment matice. Jak je známo, v přírodě nikdy není těleso namáhané pouze jednou silou. To platí i u šroubu. Šroub je namáhaný na tah, střih a ohyb. Střih a ohyb jsou pro šroub nežádoucí, částečně se tomu dá čelit právě zvýšeným namáháním na tah. Tedy utahovací moment je důležitý. Aby mohlo být dosaženo správného utahovacího momentu, je nutné šroub udržovat v čistotě. Mazání závitu je proto nežádoucí, snižuje tření.
Jak to vypadá se zachycováním sil při jízdě, zrychlování nebo brzdění? Myslím si, že největší zatížení přenáší právě kolové šrouby, které přes matici s kulovým zakončením, disk na náboji nejen částečně středí (spolu se středovým otvorem), ale hlavně přenáší kroutící moment z náboje na disk. Samozřejmě, že částečně pomáhá i tření mezi diskem a nábojem, vyvolané silou utažených kolových matic, ale vzhledem k velikostem dosedacích ploch disků si myslím, že toto není stěžejní plocha pro přenos kroutícího momentu.

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Napsal: 19.04.2019 21:58
od jenikHK
Jen poznámka - ohledně velikosti kontaktní resp. Dosadací plochy:
Vzpomeňte, jak je velká napr. mezi držákem brzdoveho trmenu a tehlici. Tyto plochy přenáší veškerou reakci od brzdy.
Způsob opět analogicky - sverny sroubovy spoj, tj. Zatížení od sil kolmo na osu šroubu převést na tahove namahani v ose šroubu - protože v tahu unese ccca 2,5x tolik.

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Napsal: 20.04.2019 05:56
od Jemar
Pokud by to tak bylo, a pouze styčná plocha disku a náboje kola by dokázala pokrýt akceleraci a brzdění vozidla, proč se např. u modelu Focus Mkll oproti Mkl zvýšil počet kolových šroubů ze 4 na 5 a ještě se zvedl utahovací moment z nějakých 90 Nm na 130 Nm (alu 110 Nm)? Chápu, že na kola působí i jiné síly, které je nutné eliminovat, ale zvětšují se i rozměry a hmotnosti aut a to má na brzdění a akceleraci také významný vliv. Naproti tomu se velikost dosedací plochy mezi nábojem a diskem nezměnila.

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Napsal: 20.04.2019 10:04
od zdenek34
To je úplně jednoduchá odpověď, větším utahovacím momentem a větším počtem šroubů se zvětší třecí síla. Nezlobte se na mne, ale jenikHK má v podstatě pravdu. Pokud by nezáleželo na třecí síle, ale jen na šroubech, resp.šteftech, kolo uletí během chvíle.

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Napsal: 20.04.2019 10:22
od jarod72pm
Takže jsi to vlastně sám potvrdil že pokud není dostatečná přítlačná síla matice na šroub i v tom počtu tak nic nebude držet pohromadě a nebude fungovat ,to že tam vzniká nějaký odpor vzájemný je logické z té přítlačné síly. Takže jako laik opět vidím smysl fungování v tom že to celé drží pohromadě ty šrouby a matice a bez nich to prostě nefunguje. :mrgreen:

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Napsal: 20.04.2019 13:57
od zdenek34
Tak jak sám říkáš, jako laik to tak vidíš a o tom to je :wink: Kdyby to bylo spojení, které by přenášelo výkon na kola pouze ve střihu, musely by být šrouby/štefty lícované a nebyl by nutný potřebný tak velký utahovací moment.

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Napsal: 20.04.2019 14:13
od jarod72pm
Jako strojař ti na to mohu říct pouze to že právě ta přítlačná síla má na svědomí přenos síly která točí koly a nejde o sílu tření která by vedla do střihu na šrouby.Tím s diskuzí končím.

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Napsal: 20.04.2019 14:24
od zdenek34
Chudák naše strojírenství :mrgreen: Právě kvůli přítlačné síle je tření tak velké, resp. větší než moment, který se snaží kolo vůči náboji protočit :| Proto se šrouby nestřihnou a nemusí být lícované.

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Napsal: 20.04.2019 14:36
od miki21
A počítáte i s gravitací a slapovými silami měsíce? :wink:

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Napsal: 20.04.2019 14:41
od jarod72pm
:bebng:
ano přiznávám jsem blbec - dodneška jsem si myslel že tření je pohyblivá veličina ,ale ve skutečnosti když je něco napevno k sobě fixované tak mezi sebou se něco hýbe což je určitě u kol od auta při přenosu točivého momentu žádaný jev. :wallbash:

Re: Proč není vhodné mazat dosedací plochy ráfků; co a čím mazat

Napsal: 20.04.2019 14:51
od zdenek34
Konečně slovo chlapa :mrgreen: Je vidět, že jsi úplně mimo. Co to plácáš o pohyblivé veličině. Pro tebe příklad. Pokud bude třecí síla u spojky menší než přenášená síla od motoru, tak spojka proklouzne. U kol je to stejný princip.