Trochu jsem zapátral a přeložil anglický test ohledně chytrého dobíjení u Focusu, snad to k něčemu bude

Ford focus alternátor chytré nabíjení
Ze všeho nejdříve vyzkoušejte baterii, ne pouze stav, ale i správný typ. Olovo/kyselinová baterie nebude fungovat se systémem chytrého dobíjení správně, musí to být baterie na bázi stříbro/vápník. Lehké přehlédnout…
V dalším kroku, změřte napětí na svorkách baterie. Pamatujte, že pokud odpojíte 3 pinový konektor na alternátoru, stává se z něj konvenční alternátor! Pokud nemáte napětí alespoň okolo 13,8 V při nastartovaném motoru, proveďte kontrolu dobíjecího systému a podezřívejte alternátor, nebude se jednat o chybu chytrého dobíjení!
Pokud je správné dobíjecí napětí z alternátoru, je čas zaměřit se na systém chytrého dobíjení a budete potřebovat osciloskop.
Prvně k systému:
Pin 1 = zpětná vazba alternátoru
Pin 2 = puls požadavku na dobíjení z řídící jednotky
Pin 3 = referenční napětí
Napětí na pinu 3 se MUSÍ shodovat s napětím na baterii! Je to krmeno skrz pojistku a vysoký odpor na kontaktech způsobuje pokles napětí, který vypíná chytré dobíjení!
Další piny 1 a 2 je nutné zkontrolovat na mezi regulátorem a řídící jednotkou na odpor a izolaci vůči zemi či vůči sobě.
Pokud je vše v pořádku, je čas na osciloskop.
Pin 2 je požadavek z řídící jednotky do alternátoru. Ten má tvar pulsní čtvercové vlny, která se mění podle požadavku ohledně dobíjení. Takže změna zátěže. Takže při zapnutí světel či jiné zátěže by se měl měnit tvar čtvercové vlny. (ozkoušet při zapnutém konektoru)
Pokud nedochází ke změně tvaru signálu, pak bychom měli podezřívat z chyby řídící jednotku.
Pin 1 je zpětná vazba z alternátoru a tvar pulsní čtvercové vlny MUSÍ zůstat konstantní, beze změn vyvolaných řícící jednotkou. Pokud tato vlna zrcadlí vlnu požadavku řídící jednotky, pak je vadný díl chytrého dobíjení na alternátoru a je nutné jej vyměnit.
Těmito jednoduchými testy bychom měli být vždy schopni diagnostikovat chybu chytrého dobíjení.
Dalším bodem je, že se nikdy nesmí startovat auto se systémem chytrého dobíjení přes pomocné kabely v případě vybité baterie.
Systém je schopen vytvořit až 18V a to může usmažit většinu řídících jednotek.
Důvodem je, že systém chytrého dobíjení dobíjí baterii v závislosti na teplotě a nejefektivněji, pokud je zima.
Po nastartování řídící jednotka ověří teplotu chladící kapaliny a teplotu vzduchu a sání a spočítá teplotu motoru.
V případě, že je zima, tak se zvýší dobíjecí napětí až do doby, než řídící jednotka spočítá, že se pod kapotou zvýšila teplota.
Není to tedy kompenzováno podle výše odběru, jak si mnozí mylně myslí.
Problém nastane při startu přes pomocné kabely a pokud PCM detekuje studený motor a slabou baterii, pak může zvýšit napětí až na 18V, protože se snaží znovu nabít baterii. Bohužel tato náhlá změna může odvařit řídící jednotku.
-> 1. dobít/vyměnit baterku
2. sehnat někoho s osciloskopem
Petr