Jede na tři válce
- pelen
- Test driver
- Příspěvky: 9259
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
Osciloskopem lze zjistit, ktery z tech dvou tranzistoru je vadny.
Ten bych jen odpojil a z ridici jednotky vytahl budici impulsy. Nahradni tranzistor prece nemusi byt pripajen na plosny spoj ridici jednotky, ale muze byt na jinem miste a treba i s chladicem. Vyzkousel bych funkcnost zapojeni a pak bych resil konstrukcni usporadani.
Ja osobne nejsem zastancem pouziti vykonovych prvku primo v ridici jednotce, ty mely byt mimo tuto jednotku.
Byl jsem u pocatku tranzistorovych zapalovani s 1. specialnim kremikovym tranzistorem KD602, ktery mel zaverne napeti jen 110V.
Moderni eklektronicka zapalovani vsak pouzivaji soucastky s vyssim zavernym napetim. Nejvice rozsirene tranzistory urcene pro zapalovani:
http://www.st.com/stonline/products/lit ... bu931t.pdf
http://www.promelec.ru/pdf/BU941ZPFI.pdf
Ten bych jen odpojil a z ridici jednotky vytahl budici impulsy. Nahradni tranzistor prece nemusi byt pripajen na plosny spoj ridici jednotky, ale muze byt na jinem miste a treba i s chladicem. Vyzkousel bych funkcnost zapojeni a pak bych resil konstrukcni usporadani.
Ja osobne nejsem zastancem pouziti vykonovych prvku primo v ridici jednotce, ty mely byt mimo tuto jednotku.
Byl jsem u pocatku tranzistorovych zapalovani s 1. specialnim kremikovym tranzistorem KD602, ktery mel zaverne napeti jen 110V.
Moderni eklektronicka zapalovani vsak pouzivaji soucastky s vyssim zavernym napetim. Nejvice rozsirene tranzistory urcene pro zapalovani:
http://www.st.com/stonline/products/lit ... bu931t.pdf
http://www.promelec.ru/pdf/BU941ZPFI.pdf
- pktest
- Nováček
- Příspěvky: 60
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Ústí nad Labem
Asi vím, který to dělá - nadměrně se zahřívá už při otočení klíčku do polohy dva (nestartuji), taky pouští proud na cívku.
Dva Darlingtony BU ..., na které jsi mě odkazoval mám na poště - objednával jsem je v pátek (jeden typ, samozřejmě), ale nakonec jsem se stejně rozhodl, že to nechám opravit odborně. Byl jsem postrašen tím, že riskuji poškození motoru, zapalování prý může fungovat s tím, že jiskra není taková, jaká by měla být, což může z dlouhodobějšího hlediska způsobovat různé potíže.
Dva Darlingtony BU ..., na které jsi mě odkazoval mám na poště - objednával jsem je v pátek (jeden typ, samozřejmě), ale nakonec jsem se stejně rozhodl, že to nechám opravit odborně. Byl jsem postrašen tím, že riskuji poškození motoru, zapalování prý může fungovat s tím, že jiskra není taková, jaká by měla být, což může z dlouhodobějšího hlediska způsobovat různé potíže.
Ford Focus 1.4i 16V, r.v. 1999
- Jiri02
- Pokročilý
- Příspěvky: 588
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Praha
2 pktest: Nejsem sice elektronik, ale kvalita jiskry - to je IMHO nejaka servisacka latina. Pokud je jiskra ve spravny okamzik, tak neni o cem debatovat. Prubeh napeti na svicce ovlivni prubeh impulzu, ktery jde do civky a pak chrakteristika samotne civky (a kabelu). BTW: Jak je ze schematu patrno, pali stejne dve svicky najednou - jedna do komprese a druha do vyfuku.
To, zda je impuls ve spravnou dobu ukaze osciloskop - posun mezi palenim jedne pulky civky a palenim druhe pulky musi byt stejny.
To, zda je impuls ve spravnou dobu ukaze osciloskop - posun mezi palenim jedne pulky civky a palenim druhe pulky musi byt stejny.
- pelen
- Test driver
- Příspěvky: 9259
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
Velikost napeti na svicce muzes neprimo zmerit tak, ze namotas okolo vn kabliku ke svicce nekolik zavitu a indukavane napeti v teto provizorni civce zmeris osciloskopem. Pak si po vymene tranzistoru muzes overit, zda dosahujes stejneho napeti.pktest píše:... Byl jsem postrašen tím, že riskuji poškození motoru, zapalování prý může fungovat s tím, že jiskra není taková, jaká by měla být, což může z dlouhodobějšího hlediska způsobovat různé potíže.
Pokud ti jeden tranzistor po zapnuti klicku hreje, tak jim prochazi proud a to znamena, za na vstupu ma trvaly signal pro sepnuti. Pak muze byt chyba ve spoustecich impulzech. Ty by jsi mohl take na obou tranzistorech zkontrolovat osciloskopem a oba signaly porovnat, nejlepe za volnobehu.
- pelen
- Test driver
- Příspěvky: 9259
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
Premyslel jsem, proc je pouzit tento zpusob rozvodu napeti na svicky a napadlo mne jen toto vysvetleni:Jiri02 píše:.... Jak je ze schematu patrno, pali stejne dve svicky najednou - jedna do komprese a druha do vyfuku....
1) odpada klasicky rozdelovac, u ktereho jsou take 2 jiskry, jedna na svicce a druha v rozdelovaci
2) jiskra na svicce pri vyfuku ma samocistici ucinek a udrzuje elektrody svicky ciste v "nejspinavejsi" dobe 4-taktniho motoru
- Jiri02
- Pokročilý
- Příspěvky: 588
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Praha
2 pelen: Ano, Tvoje uvaha je racionalni, ale v rozdelovaci je jiskra jen bezkontaktni prenos proudu. Myslim, ze spise chteli usetrit za zbytecne komplikovanou civku a zapalovani - proc delat ctvero vinuti, ctyri tranzistory, kdyz pulka bohate staci? Podobny system dvojiho paleni svicky neni zadna novinka. Dela(l) se u spousty motoru i z jineho prosteho duvodu - zapalovani se pohanelo (a i dnes se take takove reseni najde) od klikovky, delat prevod pro pohon zapalovani je u nekterych motoru zbytecny luxus, od vackoveho hridele by to slo take, ale nekdy to dispozicne nevychazi.
- pktest
- Nováček
- Příspěvky: 60
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Ústí nad Labem
to Pelen:
máš pravdu, sepnutej může být z mnoha důvodů (pravděpodobně i z důvodu asi vadného čidla třeba polohy vačkového hřídele, nebo podle čeho řídí čas jiskry)
Dotaz? (nejsem elektrotechnik): může být porušený tranzistor tak, že je pořád sepnutý, nebo by nespínal vůbec? Dá se na to jednoznačně odpovědět, nebo ne?
máš pravdu, sepnutej může být z mnoha důvodů (pravděpodobně i z důvodu asi vadného čidla třeba polohy vačkového hřídele, nebo podle čeho řídí čas jiskry)
Dotaz? (nejsem elektrotechnik): může být porušený tranzistor tak, že je pořád sepnutý, nebo by nespínal vůbec? Dá se na to jednoznačně odpovědět, nebo ne?
Ford Focus 1.4i 16V, r.v. 1999
- pelen
- Test driver
- Příspěvky: 9259
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
to Jiri02:
Jiskra ve svicce pri vyfuku je take "bezkontaktni" prenos proudu a nespotrebuje velkou energii, protoze v jejim okoli jiz neni velky tlak.
Klasicke tranzistorove zapalovani ma jeden spinaci tranzistor, jednu zapalovaci civku, rozdelovac a 4 svicky.
to pktest:
Vadny tranzistor ma vetsinou pruraz a je "trvale sepnuty".
Tranzistor "Darlington" ma v sepnutem stavu saturacni napeti 1,6-2 V - normalni mechanicky spinac ma prakticky 0 V.
Jiskra ve svicce pri vyfuku je take "bezkontaktni" prenos proudu a nespotrebuje velkou energii, protoze v jejim okoli jiz neni velky tlak.
Klasicke tranzistorove zapalovani ma jeden spinaci tranzistor, jednu zapalovaci civku, rozdelovac a 4 svicky.
to pktest:
Vadny tranzistor ma vetsinou pruraz a je "trvale sepnuty".
Tranzistor "Darlington" ma v sepnutem stavu saturacni napeti 1,6-2 V - normalni mechanicky spinac ma prakticky 0 V.
- pktest
- Nováček
- Příspěvky: 60
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Ústí nad Labem
Takže to bylo skutečně řídící jednotkou !!!
Řídící jednotka se mi vrátila z opravy a ještě ten den jsem ji namontoval a motor naskočil bez problému na první škrtnutí
. Ani jsem nemusel jezdit do Fordu kvůli imobilizéru.
Jinak oprava stála 8200,- a je na to záruka.
Celkové investice do opravy cca
Svíčky - 400,-
Kabely - 600,-
Cívka - 1600,-
Neznačkový servis - 350,-
Ford servis - 1800,-
Oprava jednotky - 8200,-
Náklady na odtah, atd. nepočítám, celkem tedy 13000,-
Řídící jednotka se mi vrátila z opravy a ještě ten den jsem ji namontoval a motor naskočil bez problému na první škrtnutí

Jinak oprava stála 8200,- a je na to záruka.
Celkové investice do opravy cca

Svíčky - 400,-
Kabely - 600,-
Cívka - 1600,-
Neznačkový servis - 350,-
Ford servis - 1800,-
Oprava jednotky - 8200,-
Náklady na odtah, atd. nepočítám, celkem tedy 13000,-
Ford Focus 1.4i 16V, r.v. 1999
- pelen
- Test driver
- Příspěvky: 9259
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
-
- Pokročilý
- Příspěvky: 635
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Hodonínsko
- pktest
- Nováček
- Příspěvky: 60
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Ústí nad Labem
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot], phofy a 0 hostů