Odpovim na pár dotazů z historie najednou.
Zkusil jsem přes ForDiag servisní test, ten se zaplým motorem, poprvý to chcíplo, diagnostika napsala chybu P1288, podruhý to nechcíplo ale docela dlouho se to převalovalo na cca 200-300 otáček
Tenhle test si nějak sám přidává a ubírá plyn (předpokládám, že volnoběžným ventilem), ale chcípnout by to nemělo.
u zahřátého motoru při zastavování drží o cca 100ot. vyšší volnoběh, až po zastavení klesne na normální hodnotu
To je normální, dělá mi to na 1.8 též. Volnoběh mi funguje na 100 %.
Na livedatech byl k vidění budík, u kterého je napsáno něco jako "LAMBDA senzor MiliVolty", a ten za chodu motoru na volnoběh lítal po celém svém spektru, jednou ukazoval 150 (čeho?), pak 500, pak 800, pak 200... Je to ok?
To je zcela OK, je to lambda sonda, ta má kmitat mezi 150 a 900 mV na volnoběh cca jednou až dvakrát za sekundu, při jízdě pak ještě o dost rychleji. Nech si to vykreslit ve ForDiagu osciloskopem (senzor S_VEGO11).
1. (...) Dupnu na plyn, motor vyletí třeba na 2500ot. (podle síly dupnutí) a při návratu na volnoběh zavibruje, otáčky se propadnou o asi stovku, pak se vrátí kde mají být. Je to normální? Dělá to i bez klimy, ale s klimou je to znatelnější.
To normální, pokud vim, není :/
2. Výměna toho zajebanýho senzoru teploty hlavy. Napadá mě jen sundat sání, je něco na co bych si měl dát pozor? Případně neměnil už jej někdo?
Našel jsem kdysi kdesi na webu návod (je to zřejmě 6G004
zde):
Instructions
Remove the Intake Manifold in Ford Focus 2.0 Zetec 2003
1 Relieve the pressure in the fuel system and then disconnect the negative cable of the battery. Remove the air cleaner and the intake duct. Pull the accelerator cable.
2 Take out the brake booster vacuum hose from the lower portion of the intake manifold by squeezing the connecting to release it. Follow the injection wiring harness back to the multi-plug behind the power steering fluid reservoir.
3 Disconnect the plug then disconnect the wiring plug from the camshaft position sensor at the rear of the cylinder head (transmission end).
4 Pull the fuel supply and return lines from the fuel rail. Loosen and remove the manifold bolts as well as the nut at either end. Unscrew the studs from the cylinder head after the nuts are removed.
5 Make sure all connections are removed from the manifold. Take the manifold from the engine, keeping it level so that fuel does not spill from the attached fuel rail.
6 Remove the four gaskets and discard them. Clean the mating surfaces of the manifold and cylinder head. Remove any old gasket debris and carbon deposits.
Install the Intake Manifold
7 Install new gaskets on the cylinder head. Align the manifold over the gaskets.
8 Set the nuts in place by hand. Torque the nuts in sequence, working out from the center in a criss-cross pattern, to 156 inch pounds in four passes.
9 Replace, reinstall and reconnect all components in the reverse order of their removal. Reconnect the negative battery cable.
10 Start the engine and let it run for several minutes until it is warm. Check for any signs of fuel, vacuum or intake leaks.
Tips & Warnings
Use a golf tee to plug the line to prevent fuel spillage. Note the color coding on the lines.
Raise the front of the car if necessary in order to access the nut from below. Lower the car to continue working and then raise the vehicle again to reinstall the nut. Always make sure the supports are secure.
Road test the vehicle for proper operation.
Read more
[1] [2]