Okopčím pár příspěvků od kolegů z Mondea:
Subjektivně mi motor přišel dost línej, při akceleraci chyběl výkon. Pak jsem v podstatě náhodou přišel na to, že problém bude pravděpodobně s ovládáním klapek sání. Když jsem motor vytočil na cca 4800 otáček, tak se najednou objevil "turbo" efekt, způsobený otevřením klapek a auto vystřelilo dopředu. Ta hranice 4800 otáček mi ale přišla nesmyslná, normální jízdou bych se na ní ani nedostal a pochybuju, že by to bylo záměrem konstruktérů.
Na diagnostice bylo zjištěno, že řj dává pokyn k otevření klapek zhruba na 3000 ot, ale v reálu se tak děje až ve 4800 ot. Nepomohlo ani nahrání nejnovější aktualizace řj. Hadičky těsní, nikde to falešněj vzduch nepřisává.
Když klapky natvrdo otevřu tím, že odpojím hadičku, která tam ze sání žene podtlak, motor má znatelně vyšší výkon už od nižších otáček.
Já mám klapky vymontované již 5 let a žádný problém není. Než laborovat, čím to může být, tak vyjde laciněji se toho paskvilu zbavit. Motor šlape, emise jsou o dosti nižší než jsou papírově udávaný a počátek znatelného zátahu se posunul pod 3000 otáček.
Klapky nemají vliv na volnoběh ani na studené starty. Vířivé klapky je zařízení ve vstupním potrubí, které jistým způsobem reguluje typ proudění plynu v sacím potrubí motoru. Klapka neuzavře otvor v plném průřezu, ale jen částečně (má výřez), tudíž se v tom místě zvýší průtoková rychlost a vzniknuvši úplav za klapkou způsobí změnu laminárního (pokud ho lze takto nazvat) proudění na turbulentní. Turbulentní proudění má pozitivní vliv na smíchání paliva se vzduchem, a proto nedochází ve spalovacím prostoru ve velké míře k lokálním místům s nedostatkem a zároveň přebytkem kyslíku, čímž se palivo lépe využile a sníží se emise škodlivin.
____________
tzn. že pokud jsem to správně pochopil, odpojením nějaké hadičky zůstanou klapky otevřené

- měl by je zavřít podtlak. Co jsem koukal tak Mondea, tak tam je jedna ze předu:
https://www.youtube.com/watch?v=hjRIsLwvjZQ Tu tam nemáme.. Teď jen přijít kterou odpojit, podtlakové baňky jsou dvě + 4x hadička od podtlakového ventilu.
Je pravda, že až od těch 4 a něco tis., je tam fakt citelnej nárůst výkonu - nevadilo by mi ten kopanec posunout směrem dolů

Rád bych vyzkoušel jak se to chová s otevřenýma.
Až bude teplo, tak ty paroží sundám ...
Edit: tady je vidět že je zavírá podtlak:
https://www.youtube.com/watch?v=aXaqkSjwM_o