Neznam a ani mne nenapada zadny specificky vykyv proudu pri rozsviceni svetlometu. Zarovka je ohmicky odpor a proud je primo umerny napajecimu napeti, pokud zanedbam, ze pri zapnuti je vlakno studene a jeho odpor je o neco mensi, nez odpor tepleho vlakna. Napeti v palubni siti je zavisle na stavu baterky, altiku a ridi si ho ridici jednotka. Nebezpeci muze nastat jen, kdyz se pri zapnuti sejde studene vlakno zarovky avyssi napeti v palubni siti a to mohou byt nejake vteriny po nastartovani, az si ridici jednotka ohlida to, co ma hlidat.freebiker píše:...Při diskuzi s technikem mi bylo řečeno, že žádné jiné žárovky (pokud nejsou od Philipse!!)
není možné použít!! Prý FoFo a Mondeo má specifický výkyv proudu při rozsvícení světlometů! Doporučil mi rozsvěcet světla pouze po nastartování. Nemám zapínat světla a pak startovat! Jsem z toho nějak rozladěn! Doufám, že vám vydrží žárovky déle. (já samozřejmě nejdříve startuji a pak rozsvěcím!)...
žárovky - info v 1. príspevku
- pelen
- Test driver

- Příspěvky: 9259
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
- hihi
- Zkušený

- Příspěvky: 1018
- Registrován: 02.02.2008 03:18
Odpor studeného vlákna je řádově menší,než odpor teplého. Podstatu problému bych hledal u konstrukce žárovek obecně. Takže proměřím VA charakteristiku H4 (nemám H7) a hodím sem graf závislosti odporu na napětí a proudu na napětí. Ale protože to bude v laboratorních podmínkách, nebudu moci říci, jak závisí výdrž na kolísání napětí.
Já si tipnu, že přepětí, které je na žárovce vlasně stále ji celkem dost ničí. (12V x cca 14,5)
Já si tipnu, že přepětí, které je na žárovce vlasně stále ji celkem dost ničí. (12V x cca 14,5)
FF MK3, 2015, 1.5 TDCi 88 kW
byl FF kombi 09,TDCi,66kW+DPF
byl FoFo kombi 99, TDDI,66kW,Ghia, Diamond White
byl FF kombi 09,TDCi,66kW+DPF
byl FoFo kombi 99, TDDI,66kW,Ghia, Diamond White
-
zirafak
- Test driver

- Příspěvky: 8970
- Registrován: 02.02.2008 03:18
Nevidim dovod,preco vo Focuse pouzivat iba Philipsfreebiker píše:Takže já hlásím úplný konec testu s žárovkami s xenonovým plynem, ketrí svítí bílomodře!! už mě praskla i poslední žárovka z druhé sady!![]()
Byl jsem proto v prodejně Ford a zakoupil jsem originál Motorkraft žárovky kus za 300, takže dohromady jsem vypláznul 600! to je pěkný! Při diskuzi s technikem mi bylo řečeno, že žádné jiné žárovky (pokud nejsou od Philipse!!)
není možné použít!! Prý FoFo a Mondeo má specifický výkyv proudu při rozsvícení světlometů! Doporučil mi rozsvěcet světla pouze po nastartování. Nemám zapínat světla a pak startovat! Jsem z toho nějak rozladěn! Doufám, že vám vydrží žárovky déle. (já samozřejmě nejdříve startuji a pak rozsvěcím!)
Jo ještě něco, bylo my také Ford technikem řečeno, že žárovka je spotřební zboží (roční záruka není!) a vydrží (Motorkraft) maximálně jeden rok!
Takže rozjíždím druhý test s originálními H7 Motorkraft
Hawk - domluvil jsem.
Ten Motorcraft bude sice svietit nic moc a nadych svetla bude do zlta,ale vydrzi tam pravdepodobne najdlhsie,ako vacsina original vyrobkov MOTORCRAFT
- pelen
- Test driver

- Příspěvky: 9259
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
Vyrobci autozarovek vedi, ze 12V je ve skutecnosti cca 14V a 24V je cca 28V, a proto jsou zarovky konstruovany na vyssi napeti.hihi píše:Odpor studeného vlákna je řádově menší,než odpor teplého. Podstatu problému bych hledal u konstrukce žárovek obecně. Takže proměřím VA charakteristiku H4 (nemám H7) a hodím sem graf závislosti odporu na napětí a proudu na napětí. Ale protože to bude v laboratorních podmínkách, nebudu moci říci, jak závisí výdrž na kolísání napětí.
Já si tipnu, že přepětí, které je na žárovce vlasně stále ji celkem dost ničí. (12V x cca 14,5)
Problem bude v nestejne tloustce wolframoveho vlakna, jak je pospano v nasledujici informaci:
Před zapnutím má vlákno žárovky běžnou pokojovou teplotu (tedy okolo 20°C). Po sepnutí spínače jím začne procházet elektrický proud a vlákno se zahřívá na 2100 až 3000°C. Zahřátí o několik tisíc stupňů přitom proběhne za méně než sekundu, což v důsledku tepelné roztažnosti nutně vyvolává ve vlákně určité pnutí. Při a krátce po zahřátí se z povrchu vlákna odpařuje část jeho materálu, dokud nedojde nad vláknem ke vzniku sytých par. Přitom se více odpařuje tam, kde je vlákno více zahřáto a vlákno je více zahřáto procházejícím proudem tam, kde je nejtenčí. Po vypnutí proudu odpařený materál na vlákně opět kondenzuje (resp. desublimuje), ovšem tentorát zase více tam, kde je vlákno chladnější, tedy tam kde je tlustší (a bylo tedy méně zahříváno procházejícím proudem). Krom toho část materálu zkondenzuje na skleněné baňce žárovky. Po dostatečném počtu zapnutí proto dojde k tomu, že se nějaké místo na vlákně ztenčí tak moc, že se průchod proudu přetaví.
Při vypnutí žárovky dochází při chladnutí vlákna ke změnám v krystalické struktuře wolframu a vlákno se postupně stává křehčí a náchylnější k mechanickému poškození. Navíc vlákno je zejména v okamžiku zapnutí (než se zahřeje, prochází jím značný proud) namáháno magnetickou silou způsobenou procházejícím proudem.
- hihi
- Zkušený

- Příspěvky: 1018
- Registrován: 02.02.2008 03:18
škoda, že není uveden zdroj...
omlouvám se za lehce technickou poznámku, kdo nechce nečtěte ji
ad syté páry - to je blbost, vzhledem k tlaku, který v žárovkách je (nižší než atmosférický) by se vlákno muselo odpařit celkem dost na to, aby se dosáhlo tlaku syté páry. Hádám čísla nevím (leda u vody, ale to není totéž). K sublimaci samozřejmě dochází.
ad magnetická síla - běžnou 3,5V žárovkou protéká po dobu 0,01s proud neměřitelně velký (resp zkratový proud zdroje), během toho se žárovka ohřívá a rozžhaví se. Tím se zvětší odpor a dojde k rovnovážnému stavu. Ten nastává do cca 0,1s. takže sice vláknem teče proud jako hrom a dI/dt je velké, ale o namáhání může být řeč pouze ve vnějším magnetickém poli a to tam není. Takže opět spíše zavádějící informace typu: mikrovlnka rozkmitává částice v jídle a jak se o sebe třou, tak se to hřeje (strašná blbost).
Vysoká teplota a mechanické namáhání (pohyb auta a tím žárovky) budou imho jediné vlivy na životnost té které žárovky. Pokud vyloučím nefungující dobíjení.
Mimochodem, většina wolframových žárovek praská (vlákno) při rozsvícení. Je to právě prudkou změnou teploty a mechanickým namáháním. Při zhasnutí je to podstatně řidší jev.
omlouvám se za lehce technickou poznámku, kdo nechce nečtěte ji
ad syté páry - to je blbost, vzhledem k tlaku, který v žárovkách je (nižší než atmosférický) by se vlákno muselo odpařit celkem dost na to, aby se dosáhlo tlaku syté páry. Hádám čísla nevím (leda u vody, ale to není totéž). K sublimaci samozřejmě dochází.
ad magnetická síla - běžnou 3,5V žárovkou protéká po dobu 0,01s proud neměřitelně velký (resp zkratový proud zdroje), během toho se žárovka ohřívá a rozžhaví se. Tím se zvětší odpor a dojde k rovnovážnému stavu. Ten nastává do cca 0,1s. takže sice vláknem teče proud jako hrom a dI/dt je velké, ale o namáhání může být řeč pouze ve vnějším magnetickém poli a to tam není. Takže opět spíše zavádějící informace typu: mikrovlnka rozkmitává částice v jídle a jak se o sebe třou, tak se to hřeje (strašná blbost).
Vysoká teplota a mechanické namáhání (pohyb auta a tím žárovky) budou imho jediné vlivy na životnost té které žárovky. Pokud vyloučím nefungující dobíjení.
Mimochodem, většina wolframových žárovek praská (vlákno) při rozsvícení. Je to právě prudkou změnou teploty a mechanickým namáháním. Při zhasnutí je to podstatně řidší jev.
FF MK3, 2015, 1.5 TDCi 88 kW
byl FF kombi 09,TDCi,66kW+DPF
byl FoFo kombi 99, TDDI,66kW,Ghia, Diamond White
byl FF kombi 09,TDCi,66kW+DPF
byl FoFo kombi 99, TDDI,66kW,Ghia, Diamond White
- pelen
- Test driver

- Příspěvky: 9259
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
Vlakno zarovky neni rovny vodic, ale spirala a to jsou vodice vedle sebe, kterymi prochazi proud. Kolem kazdeho vodice se tvori magneticke pole a v pripade spiraly by se mela spirala smrstovat.hihi píše:....
ad magnetická síla - běžnou 3,5V žárovkou protéká po dobu 0,01s proud neměřitelně velký (resp zkratový proud zdroje), během toho se žárovka ohřívá a rozžhaví se. Tím se zvětší odpor a dojde k rovnovážnému stavu. Ten nastává do cca 0,1s. takže sice vláknem teče proud jako hrom a dI/dt je velké, ale o namáhání může být řeč pouze ve vnějším magnetickém poli a to tam není. Takže opět spíše zavádějící informace typu: mikrovlnka rozkmitává částice v jídle a jak se o sebe třou, tak se to hřeje (strašná blbost).
...
Halogenove zarovky jsou plnene plynem (neni tam vakuum) a tlak uvnitr je asi 85% tlaku okolniho prostredi.
- hihi
- Zkušený

- Příspěvky: 1018
- Registrován: 02.02.2008 03:18
ad spirála... hmmm, dobrá úvaha. to je pravda. Navíc by se měla "rozpínat" (zvětšovat průměr), protože se odpuzje "přední a zadní část závitu". Stydím se, že mi tohle nedošlo
.
Tohle si musím nasimulovat
(tenkej lehkej drátek a 30A to snad zvládne).
ad tlak: právě proto... on totiž tlak sytých par při teplotě mezi řekněme 0st. a 100st. bude větší, než atmosférický a dosáhnout ho pouhým odpařením wolframu nepůjde. Prostě tam nebude. (Navíc roste s rostoucí teplotou - tlak sytých par v Papinově hrnci známe všichni, rozebírat sytou páru ale nebudem... i když, co takhle přidělat k turbu parní stroj
)
Ale myslím, že rozebíráme už skutečně hlouposti
. takže se všem omlouvám a Pelenovi děkuji za lekci z fyziky (Ampérovo pravidlo pravé ruky, magnetické pole vodiče s proudem, atp.) 
Tohle si musím nasimulovat
ad tlak: právě proto... on totiž tlak sytých par při teplotě mezi řekněme 0st. a 100st. bude větší, než atmosférický a dosáhnout ho pouhým odpařením wolframu nepůjde. Prostě tam nebude. (Navíc roste s rostoucí teplotou - tlak sytých par v Papinově hrnci známe všichni, rozebírat sytou páru ale nebudem... i když, co takhle přidělat k turbu parní stroj
Ale myslím, že rozebíráme už skutečně hlouposti
FF MK3, 2015, 1.5 TDCi 88 kW
byl FF kombi 09,TDCi,66kW+DPF
byl FoFo kombi 99, TDDI,66kW,Ghia, Diamond White
byl FF kombi 09,TDCi,66kW+DPF
byl FoFo kombi 99, TDDI,66kW,Ghia, Diamond White
- pelen
- Test driver

- Příspěvky: 9259
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
-
zirafak
- Test driver

- Příspěvky: 8970
- Registrován: 02.02.2008 03:18
http://www.autostangl.cz/data/files/let ... -85-sk.pdfzirafak píše:aj tieto vypadaju celkom zaujimavo....
http://www.deremate.com.ar/accdb/viewit ... di=9992440
- pelen
- Test driver

- Příspěvky: 9259
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
- Skubi
- Test driver

- Příspěvky: 11856
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Přerov
- Kontaktovat uživatele:
taky mi pořád svítí, tak jsem zvědavromosch píše:Sakra jakto že ty modrý šunty nechtěj prdnout.hide píše:Co ti prasklo ? Ten modrej šunt za kilo, nebo OSRAMka ?
Pořád čekám a ono nic.![]()
![]()
Asi maj strach že bych je pak vzteky rosekal na cucky![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
FF kombi 1,6 74 kW sériová GHIASOC, 00/01, modrá metlaSkubi´s family car

Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!

Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!
- romosch
- Test driver

- Příspěvky: 2237
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Horní Slavkov. Záp.č.
- Kontaktovat uživatele:
Skubi píše:taky mi pořád svítí, tak jsem zvědavromosch píše:Sakra jakto že ty modrý šunty nechtěj prdnout.hide píše:Co ti prasklo ? Ten modrej šunt za kilo, nebo OSRAMka ?
Pořád čekám a ono nic.![]()
![]()
Asi maj strach že bych je pak vzteky rosekal na cucky![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Mě přijde že svítí čím dál líp.
Byl 1.8 16v GHIA Combi r.v 99 115PS
Byl 1.6 16v Escort r.v 96 90PS
Je Ford Galaxy 1.9 TDI GHIA

Byl 1.6 16v Escort r.v 96 90PS
Je Ford Galaxy 1.9 TDI GHIA

- kalimoco
- Pokročilý

- Příspěvky: 885
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Rabštejnská Lhota,Chrudim
- Skubi
- Test driver

- Příspěvky: 11856
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Přerov
- Kontaktovat uživatele:
a neodpálilo ti to už ten bazmekt před žárovkouromosch píše: Mě přijde že svítí čím dál líp.![]()
![]()
![]()
FF kombi 1,6 74 kW sériová GHIASOC, 00/01, modrá metlaSkubi´s family car

Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!

Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!
- romosch
- Test driver

- Příspěvky: 2237
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Horní Slavkov. Záp.č.
- Kontaktovat uživatele:
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host



