Jak vidno, nejasnosti jsou a jak správně poznamenal Jozkablack, od toho je tu toto fórum. Dovolím si shrnout informace z manuálu Ford vyvěšené zde Pelenem a stanoviska odborníka pana Ing. Jaroslava Černého, CSc. z Ústavu technologie ropy a petrochemie, VŠCHT Praha, který je m.j. uveřejnil na serveru
www.oleje.cz .
Z článku pana Ing. Černého
http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... nky_mytus4 plyne,
co je důležité pro volbu oleje:
ACEA specifikace - udává výkonovou úroveň oleje - údaj viz Pelenův příspěvek
specifikace Ford je jen doplněním ACEA - výrobce oleje si nechal u Forda certifikovat olej a Ford mu přidělil příslušný kód specifikace. To však neznamená, že se do Forda nesmí nalít jiný olej.
Olej ale MUSÍ splňovat předepsanou výkonovou úroveň dle ACEA! Citace z článku pana Ing. Černého:
"Někteří výrobci spoléhají na vlastní klasifikaci motorových olejů, nejznámější případ je koncern VW. Oleje na našem trhu jsou však uzpůsobeny i těmto specifikacím a je opravdu z čeho vybírat. Otázka je ale, jestli je nutné vybírat. Rozumím třeba tomu, že každý má svou oblíbenou značku oleje, ale nelze tvrdit že ten a ten olej je kvalitnější nebo dokonce nejlepší. Vždyť všechny oleje se stejnou specifikací splnily úspěšně stejné motorové testy. Jak ty testy splnily, s jakou rezervou, to ví pouze výrobce oleje, nikoliv už konkurenční firma a už vůbec ne běžný spotřebitel."
Viskozita nyní NIC NEVYPOVÍDÁ o typu a kvalitě oleje!
Pro naše klimatické podmínky platí: Cituji z článku
http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... nky_mytus6 pana Ing. Černého:
"Spotřeba paliva
Čím nižší je viskozita oleje, tj. čím je olej řidší, tím kladou pohybující se součásti motoru menší odpor a tím je nižší spotřeba paliva. Nižší zimní viskozitní číslo zabezpečí úsporu paliva se studeným motorem a nižší letní číslo pak úsporu paliva při provozní teplotě motoru. Z těchto důvodů lze jen doporučit používání nízkoviskózních olejů, tzv. lehkoběžných, např. SAE 5W-30 s doporučenou výkonovou specifikací. I když jsou tyto oleje dražší, extrémem jsou třeba longlife oleje SAE 0W-30, úspora paliva většinou vše vynahradí. Nevýhodou lehkoběžných olejů je mírně zvýšená hlučnost motoru a možnost vyšší spotřeby oleje. U automobilů s krátkým ročním proběhem (do 10 tis. km) či pro převažující mimoměstský a dálniční provoz je pak ekonomicky účelné volit oleje např SAE 10W-40 nebo 15W-40. Tyto oleje je dobré také zvolit v případě zvýšené spotřeby motorového oleje, kdy pomohou dotěsnit píst ve válci a mohou tak přispět ke snížení spotřeby oleje."
--- a bez "diakritiky":
Jak vidno, nejasnosti jsou a jak spravne poznamenal Jozkablack, od toho je tu toto forum. Dovolim si shrnout informace z manualu Ford vyvesene zde Pelenem a stanoviska odbornika pana Ing. Jaroslava Cerneho, CSc. z Ustavu technologie ropy a petrochemie, VSCHT Praha, ktery je m.j. uverejnil na serveru
www.oleje.cz .
Z clanku pana Ing. Cerneho
http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... nky_mytus4 plyne,
co je dulezite pro volbu oleje:
ACEA specifikace - udava vykonovou uroven oleje - udaj viz Pelenuv prispevek
specifikace Ford je jen doplnenim ACEA - vyrobce oleje si nechal u Forda certifikovat olej a Ford mu pridelil prislusny kod specifikace. To vsak neznamena, ze se do Forda nesmi nalit jiny olej.
Olej ale MUSI splnovat predepsanou vykonovou uroven dle ACEA! Citace z clanku pana Ing. Cerneho:
"Nekteri vyrobci spolehaji na vlastni klasifikaci motorovych oleju, nejznamejsi pripad je koncern VW. Oleje na nasem trhu jsou vsak uzpusobeny i temto specifikacim a je opravdu z ceho vybirat. Otazka je ale, jestli je nutne vybirat. Rozumim treba tomu, ze kazdy ma svou oblibenou znacku oleje, ale nelze tvrdit ze ten a ten olej je kvalitnejsi nebo dokonce nejlepsi. Vzdyt vsechny oleje se stejnou specifikaci splnily uspesne stejne motorove testy. Jak ty testy splnily, s jakou rezervou, to vi pouze vyrobce oleje, nikoliv uz konkurencni firma a uz vubec ne bezny spotrebitel."
Viskozita nyni NIC NEVYPOVIDA o typu a kvalite oleje!
Pro nase klimaticke podminky plati: Cituji z clanku
http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... nky_mytus6 pana Ing. Cerneho:
"Spotreba paliva
Cim nizsi je viskozita oleje, tj. cim je olej ridsi, tim kladou pohybujici se soucasti motoru mensi odpor a tim je nizsi spotreba paliva. Nizsi zimni viskozitni cislo zabezpeci usporu paliva se studenym motorem a nizsi letni cislo pak usporu paliva pri provozni teplote motoru. Z techto duvodu lze jen doporucit pouzivani nizkoviskoznich oleju, tzv. lehkobeznych, napr. SAE 5W-30 s doporucenou vykonovou specifikaci. I kdyz jsou tyto oleje drazsi, extremem jsou treba longlife oleje SAE 0W-30, uspora paliva vetsinou vse vynahradi. Nevyhodou lehkobeznych oleju je mirne zvysena hlucnost motoru a moznost vyssi spotreby oleje. U automobilu s kratkym rocnim probehem (do 10 tis. km) ci pro prevazujici mimomestsky a dalnicni provoz je pak ekonomicky ucelne volit oleje napr SAE 10W-40 nebo 15W-40. Tyto oleje je dobre take zvolit v pripade zvysene spotreby motoroveho oleje, kdy pomohou dotesnit pist ve valci a mohou tak prispet ke snizeni spotreby oleje."