Světla pro denní svícení info na 1. strane
- pelen
- Test driver
- Příspěvky: 9259
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
Prakticky vyznam:
Ne vsichni jezdi v noci, ale vsichni musi svitit ve dne. To znamena, ze vsichni musi rozsvecovat pri jizde ve dne. Nejhorsi pro zivotnost zarovky je okamzik zapnuti, velky proudovy naraz, pri kterem se vetsinou prerusuje vlakno a ten se predradnym odporem zmensuje. Vyznam je tedy v prodlouzeni zivotnosti zarovek.
Ne vsichni jezdi v noci, ale vsichni musi svitit ve dne. To znamena, ze vsichni musi rozsvecovat pri jizde ve dne. Nejhorsi pro zivotnost zarovky je okamzik zapnuti, velky proudovy naraz, pri kterem se vetsinou prerusuje vlakno a ten se predradnym odporem zmensuje. Vyznam je tedy v prodlouzeni zivotnosti zarovek.
- Martin41
- Pokročilý
- Příspěvky: 673
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Brno-venkov
Světla pro denní svícení
Na hloupou otázku .....
Myslel jsem, jestli použití odporu 0,22 ohmu bude mít významný účinek pro prodloužení životnosti žárovky.
Myslel jsem, jestli použití odporu 0,22 ohmu bude mít významný účinek pro prodloužení životnosti žárovky.
- pelen
- Test driver
- Příspěvky: 9259
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
- zetorista
- Nováček
- Příspěvky: 26
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Žilina
Tak, pelen urobil trochu chybu vo vypocte (ten prud odporom bude 4.58A, stratovy vykon odporu iba cca 9W ), ale to nie je az tak dolezite. Ak by tie ziarovky skutocne odchadzali prudovymi narazmi, tak nebolo by preto lepsie zaradit namiesto odporu indukcnost? To by isto pomohlo. Ale este by ma zaujimala jedna vec. Odzneli tu dve priciny ktore skracuju zivotnost ziarovky, podpatie a prudove spicky. A co prepatia? Vieme presne na ake napatie si stavane ziarovky? Ved predsa napatie kolise v nejakom rozmedzi. Je viac na skodu v tomto rozmedzi prepatie (maximalne napatie tusim 14.6V) alebo nizsie napatie?
Ak by to predsa tie prudove spice mali najvacsi vplyv, tak to opat hra pre ten moj napad s tou elektronicou ochranou, ktora by povedzme postupne umoznila nabeh prudu do ziarovky, povedzme taka elektronicka cievka.
A este ma napadla jedna myslinka. Vascinou nam odchadzaju ziarovky, ktore su v prevadzka dlhsie, teda v pripade hlavnych svetlometov su to stretavacie svetla. Ak by sme zobrali do uvahy pocet zapnuti a vypnuti, nie je ich viac prave pri dialkovych svetlach (teda k uvazujeme oddelene ziarovky, kde stretavacie svetla svietia permanentne, aj z dialkovymi)?
Ja by som s tou volbou priciny odpalovania bol trochu upatrny.
Ak by to predsa tie prudove spice mali najvacsi vplyv, tak to opat hra pre ten moj napad s tou elektronicou ochranou, ktora by povedzme postupne umoznila nabeh prudu do ziarovky, povedzme taka elektronicka cievka.
A este ma napadla jedna myslinka. Vascinou nam odchadzaju ziarovky, ktore su v prevadzka dlhsie, teda v pripade hlavnych svetlometov su to stretavacie svetla. Ak by sme zobrali do uvahy pocet zapnuti a vypnuti, nie je ich viac prave pri dialkovych svetlach (teda k uvazujeme oddelene ziarovky, kde stretavacie svetla svietia permanentne, aj z dialkovymi)?
Ja by som s tou volbou priciny odpalovania bol trochu upatrny.
-
- Test driver
- Příspěvky: 9134
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Jablonec nad Nisou
- pelen
- Test driver
- Příspěvky: 9259
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
to zetorista:
Musis cist celek. Odpor 0,22 ohm je pro obe zarovky, proto jim prochazi proud obou zarovek, ne jen jedne.
Prepaleni zarovek se tu uz resilo myslim loni. Vlakno je spirala a na ni pusobi pri zapnuti take dynamicke sily. Kvalita zarovky zavisi hodne na kvalite vlakna. Pokud ma nestejnou tloustku (ta muze vzniknout i starnutim, postupnym odparovanim vlakna), tak v nejuzzsim miste vznika nejvice tepla a tam nastava preruseni proudu.
Mi se vetsina zarovek spalila hned po zapnuti.
Automobilove zarovky maji jmenovite napeti 12V, ale jsou delane na cca 14V.
Musis cist celek. Odpor 0,22 ohm je pro obe zarovky, proto jim prochazi proud obou zarovek, ne jen jedne.
Prepaleni zarovek se tu uz resilo myslim loni. Vlakno je spirala a na ni pusobi pri zapnuti take dynamicke sily. Kvalita zarovky zavisi hodne na kvalite vlakna. Pokud ma nestejnou tloustku (ta muze vzniknout i starnutim, postupnym odparovanim vlakna), tak v nejuzzsim miste vznika nejvice tepla a tam nastava preruseni proudu.
Mi se vetsina zarovek spalila hned po zapnuti.
Automobilove zarovky maji jmenovite napeti 12V, ale jsou delane na cca 14V.
- zetorista
- Nováček
- Příspěvky: 26
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Žilina
OK, s uvazovanim tych dvoch ziaroviek to sedi, sorry. Este jeden faktor ma napadol a neviem ci s tym vyrobcovia pocitaju. Ked nasi kupili feliciu (cca 6 rokov spat), tak v navode bolo napisane ze ak sa vozidlo nepohybuje, je odporucane vypnut hlavne svetlomety, pretoze nedochazda k ich chladeniu vplyvom prudenia vzduchu (bolo to myslene samozrejme pocas noci, ked ste na niekoho cakali a tak). To samozrejme dnes nejde pocas dna, napr. niekde na semafore, a ktovie ci vyrobcovia prisposobili povedzme tvar svetlometov alebo neviem co, ale to je len moja uvaha ktora asi nikde nepovedie.
- pelen
- Test driver
- Příspěvky: 9259
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
S tim horsim chlazenim mas pravdu. Ja pri delsim stani prepinam na parkovacky, ale musim pamatovat, ze pri rozjezdu musim prepnout zpet. Ten, kdo ma automaticke denni sviceni, ten muze vypnout motor.
Jakekoliv snizeni napeti na zarovkach snizi vyznamne jejich svitivost. U S105 mi nejlepe svitily, kdyz od opusteni mototechny byl vadne zapojen alternator a ja mel v palubni siti 18 V.
Jakekoliv snizeni napeti na zarovkach snizi vyznamne jejich svitivost. U S105 mi nejlepe svitily, kdyz od opusteni mototechny byl vadne zapojen alternator a ja mel v palubni siti 18 V.
- zetorista
- Nováček
- Příspěvky: 26
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Žilina
Trochu som zagogloval a preto pripajam nazor ktory som nasiel na nete:
S tímhle problémem se začali u nás setkávat nejdřív řidiči vozů značky Škoda ZGARBIA. Ty mají světlomety navržené s tak mizerným odvodem tepla, že použité H7ky praskají jak pukavce - proto tolik zgarbií jezdí jednovokých. Výrobce se to snažil vyřešit už po 1. nebo 2. sérii - k žárovce se prostě připojil předřadník s hodnotou kolem 0,2 ohmu. Stejně to bylo na prd, žárovky praskají dál. Bratr má zgarbii jako služební a mění tak jednu co týden až ob týden. U jiných aut, pokud mají lépe vyřešený odvod tepla, je situace o něco lepší...
Co se životnosti a napájecího napětí týče, onen klasický vzoreček, počítající s poklesem životnosti na 50% při 10%navýšení Unap u halogenek neplatí, protože halogenky se už navrhují jako přežhavené oproti stejně výkonným normálním žárovkám. Nadměrný úbytek materiálu na vodiči žhavicího vlákna, způsobený vypařováním wolframu při přežhavení je v halogenkách kompenzován oním halogenidovým cyklem, který pokud se nemýlím, byl objeven u BOSCHe - pokud ne , byl jím tedy poprvé použit. Spočívá v náhradě vakuové baňky žárovky z obyčejného skla baňkou z taveného křemene (má menší tepelnou roztažnost než obyčejné sklo), naplněnou vzácným plynem, nejčastěji argonem, dnes i kryptonem nebo jejich směsí. Směs je za studena pod tlakem nižším, než je okolní atmosférický, ale není to vakuum. Do náplně je přidáno malé množství některého z halogenů - prvků 7. skupiny Mendělejevovy periodické tabulky prvků. Nejčastěji se používá jód, méně bróm. Chlór a fluór jsou za normálních podmínek plyny, navíc dosti zdraví neprospívající, jejich používání není proto tak časté. Vlivem halogenu se z vypařujícího se wolframu stává při jeho postupu směrem ke stěně baňky halogenid, který se na stěnu baňky neusazuje - baňka nečerná a naopak se ochlazený od stěny baňky vlivem vnitřního proudění náplně opět vrací k vláknu, kde se žárem opět dělí na halogen a kov. Vzniklá rovnováha tlaku nasycených par kovu v okolí vlákna vede k tomu, že se vlákno téměř neztenčuje. Pouze u něj dochází vinou otřesů ke svařování sousedních závitů šroubovice rozžhaveného vlákna, takže se postupně zkratuje víc a víc závitů vlákna - až nakonec má v některém místě tak nízký odpor, že při zapnutí, když ještě halogenidový cyklus není optimálně rozběhnutý, vinou prudkého proudového nárazu přehoří. Halogenka proto téměř nikdy nezhasne za provozu - naopak velmi snadno "odejde" při zapnutí. Žárovky H7 mají (asi z konstrukčních důvodů - ničím jiným si to nedokážu vysvětlit) tak malou baňku, že u nich je tak malý tepelný spád mezi vláknem a "sklem", že halogenidový cyklus neprobíhá optimálně, pokud nejsou na správném místě chlazeny. Výsledek je vidět deno denně na silnicích. V tomto případě už se raději přikloním k náhradě žárovek xenonovými výbojkami i když jejich výměna už je svépomocí těžko realizovatelná a vždycky se musí měnit (kvůli stejné svítivosti) celý pár. Také jet proti autu se špatně seřízenými xenony je boží trest. Anebo nás vývoj polovodičů dovede k natolik supersvítivým LEDkám, že budeme nejen vzadu, ale i vepředu svítit pevnou fází bez měničů napětí, LUXEON už k tomu docela hezky směřuje...
Suma sumárum, H7kám a halogenkám vůbec by nejspíš nejvíce vyhovovalo napájení ze zdroje proudu, který by nedovolil překročení nastaveného příkonu, s eventuálním SOFT startem, aby se opravdu rozsvěcovaly plynule... Anebo aspoň ten SOFT start s PWR, takhle nejaký "parní" HEX-FET s eventuální kontrolou proudu - že bychom založili firmu "Věčné halogeny s.r.o."....? Pánové, to by byl tuning, to by nás výrobci halogenek "milovali"...
Dalej sa mi podarill najst, ze niekore firmy, robia ziarovky nie na 12V ale na 14 V, a tym su trvacnejsie. Problem, ak ho date do auta ktore dobre nedobija, budete horsie svietit (ten rozdiel k tym 14V im bude chybat)
S tímhle problémem se začali u nás setkávat nejdřív řidiči vozů značky Škoda ZGARBIA. Ty mají světlomety navržené s tak mizerným odvodem tepla, že použité H7ky praskají jak pukavce - proto tolik zgarbií jezdí jednovokých. Výrobce se to snažil vyřešit už po 1. nebo 2. sérii - k žárovce se prostě připojil předřadník s hodnotou kolem 0,2 ohmu. Stejně to bylo na prd, žárovky praskají dál. Bratr má zgarbii jako služební a mění tak jednu co týden až ob týden. U jiných aut, pokud mají lépe vyřešený odvod tepla, je situace o něco lepší...
Co se životnosti a napájecího napětí týče, onen klasický vzoreček, počítající s poklesem životnosti na 50% při 10%navýšení Unap u halogenek neplatí, protože halogenky se už navrhují jako přežhavené oproti stejně výkonným normálním žárovkám. Nadměrný úbytek materiálu na vodiči žhavicího vlákna, způsobený vypařováním wolframu při přežhavení je v halogenkách kompenzován oním halogenidovým cyklem, který pokud se nemýlím, byl objeven u BOSCHe - pokud ne , byl jím tedy poprvé použit. Spočívá v náhradě vakuové baňky žárovky z obyčejného skla baňkou z taveného křemene (má menší tepelnou roztažnost než obyčejné sklo), naplněnou vzácným plynem, nejčastěji argonem, dnes i kryptonem nebo jejich směsí. Směs je za studena pod tlakem nižším, než je okolní atmosférický, ale není to vakuum. Do náplně je přidáno malé množství některého z halogenů - prvků 7. skupiny Mendělejevovy periodické tabulky prvků. Nejčastěji se používá jód, méně bróm. Chlór a fluór jsou za normálních podmínek plyny, navíc dosti zdraví neprospívající, jejich používání není proto tak časté. Vlivem halogenu se z vypařujícího se wolframu stává při jeho postupu směrem ke stěně baňky halogenid, který se na stěnu baňky neusazuje - baňka nečerná a naopak se ochlazený od stěny baňky vlivem vnitřního proudění náplně opět vrací k vláknu, kde se žárem opět dělí na halogen a kov. Vzniklá rovnováha tlaku nasycených par kovu v okolí vlákna vede k tomu, že se vlákno téměř neztenčuje. Pouze u něj dochází vinou otřesů ke svařování sousedních závitů šroubovice rozžhaveného vlákna, takže se postupně zkratuje víc a víc závitů vlákna - až nakonec má v některém místě tak nízký odpor, že při zapnutí, když ještě halogenidový cyklus není optimálně rozběhnutý, vinou prudkého proudového nárazu přehoří. Halogenka proto téměř nikdy nezhasne za provozu - naopak velmi snadno "odejde" při zapnutí. Žárovky H7 mají (asi z konstrukčních důvodů - ničím jiným si to nedokážu vysvětlit) tak malou baňku, že u nich je tak malý tepelný spád mezi vláknem a "sklem", že halogenidový cyklus neprobíhá optimálně, pokud nejsou na správném místě chlazeny. Výsledek je vidět deno denně na silnicích. V tomto případě už se raději přikloním k náhradě žárovek xenonovými výbojkami i když jejich výměna už je svépomocí těžko realizovatelná a vždycky se musí měnit (kvůli stejné svítivosti) celý pár. Také jet proti autu se špatně seřízenými xenony je boží trest. Anebo nás vývoj polovodičů dovede k natolik supersvítivým LEDkám, že budeme nejen vzadu, ale i vepředu svítit pevnou fází bez měničů napětí, LUXEON už k tomu docela hezky směřuje...
Suma sumárum, H7kám a halogenkám vůbec by nejspíš nejvíce vyhovovalo napájení ze zdroje proudu, který by nedovolil překročení nastaveného příkonu, s eventuálním SOFT startem, aby se opravdu rozsvěcovaly plynule... Anebo aspoň ten SOFT start s PWR, takhle nejaký "parní" HEX-FET s eventuální kontrolou proudu - že bychom založili firmu "Věčné halogeny s.r.o."....? Pánové, to by byl tuning, to by nás výrobci halogenek "milovali"...
Dalej sa mi podarill najst, ze niekore firmy, robia ziarovky nie na 12V ale na 14 V, a tym su trvacnejsie. Problem, ak ho date do auta ktore dobre nedobija, budete horsie svietit (ten rozdiel k tym 14V im bude chybat)
- pelen
- Test driver
- Příspěvky: 9259
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
- Přílohy
-
- allstar.jpg
- (42.84 KiB) Staženo 221 x
- robbert
- Zkušený
- Příspěvky: 1322
- Registrován: 02.02.2008 03:18
Re: Světla pro denní svícení
Tak jsem LED SPDS taky namontoval pro zmenu na Mondeo:

A pro jistotu zajel i na STK. Tam se na to technik podival a řekl, že je to OK. Rozměry plati k činné ploše svícení. Tedy jsem na hraně s bočním rozměrem 40 cm. Ale také dodal, že většina techniků nějaký cm neřeší, že berou ohled i na estetické hledisko atd... Docela jsme pokecali. Zajímalo ho zapojení a vypínání těch SPDS se světly.
Několikrát už jsem jel kolem hlídek a nikdo nic...

A pro jistotu zajel i na STK. Tam se na to technik podival a řekl, že je to OK. Rozměry plati k činné ploše svícení. Tedy jsem na hraně s bočním rozměrem 40 cm. Ale také dodal, že většina techniků nějaký cm neřeší, že berou ohled i na estetické hledisko atd... Docela jsme pokecali. Zajímalo ho zapojení a vypínání těch SPDS se světly.
Několikrát už jsem jel kolem hlídek a nikdo nic...
Ford Edge Titanium AWD, 2,0 TDCi r.v. 2018 Black Agate (bílá folie)
Ford Mondeo Titanium AWD, 2,0 TDCi r.v. 2016 Green Guard
Ford Kuga Titanium AWD, 2,0 TDCi r.v. 2011, White Frozen
Ford Mondeo Titanium, TDCi 103 kw, r.v. 2009 Black Panter - prodaný
Ford Mondeo Titanium AWD, 2,0 TDCi r.v. 2016 Green Guard
Ford Kuga Titanium AWD, 2,0 TDCi r.v. 2011, White Frozen
Ford Mondeo Titanium, TDCi 103 kw, r.v. 2009 Black Panter - prodaný
- Martin41
- Pokročilý
- Příspěvky: 673
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Brno-venkov
Re: Světla pro denní svícení
To robbert:
můžeš sem dát bližší info o původu použitých světel (výrobce), homologace, cena, montáž, zp. zapojení ? Myslím, že to bude zajímat více kluků.
můžeš sem dát bližší info o původu použitých světel (výrobce), homologace, cena, montáž, zp. zapojení ? Myslím, že to bude zajímat více kluků.
- zewl
- Test driver
- Příspěvky: 8644
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
Re: Světla pro denní svícení
jj, souhlas s Martinem41. Vypada to stylove a dobre
- robbert
- Zkušený
- Příspěvky: 1322
- Registrován: 02.02.2008 03:18
Re: Světla pro denní svícení
Tedy LED světla jsou homologována značkou RL E11, jsou k nalezení na netu třeba na:
Foto:
.
Nemontoval jsem je sám, ale elektrikář. Světla se dodávají i s kabeláží, ale údajně není nic moc, tak použili jinou kabeláž. Původně to napojili tak, že se rozsvítila s klíčkem v poloze 2, ale nezhasla při rozsvícení parkovaček, takže ke spínači světel dodal ještě relé a teď je vše jak má být. SPDS se rozsvítí samy při klíčku v poloze 2 a zhasnou při rozsvícení parkovaček. Chtěl jsem ještě jedno relé jako zpožďovačem, protože mám diesel a nechtěl jsem startovat s rozsvícenými světly, ale prý to proměřili a zjistil, tak minimální odběr, že to nemělo cenu tam ještě jedno relé montovat...
Kód: Vybrat vše
http://www.levnealarmy.eu/denni-sviceni-14/svetla-pro-denni-sviceni-s-led-homologace-3958.html
Nemontoval jsem je sám, ale elektrikář. Světla se dodávají i s kabeláží, ale údajně není nic moc, tak použili jinou kabeláž. Původně to napojili tak, že se rozsvítila s klíčkem v poloze 2, ale nezhasla při rozsvícení parkovaček, takže ke spínači světel dodal ještě relé a teď je vše jak má být. SPDS se rozsvítí samy při klíčku v poloze 2 a zhasnou při rozsvícení parkovaček. Chtěl jsem ještě jedno relé jako zpožďovačem, protože mám diesel a nechtěl jsem startovat s rozsvícenými světly, ale prý to proměřili a zjistil, tak minimální odběr, že to nemělo cenu tam ještě jedno relé montovat...
- PepeCV
- Junior
- Příspěvky: 496
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Chomutov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Světla pro denní svícení
Chápu to tak že ti svítí tím páden jen tyto 2 a ani zadek nesvítí ( protože nemusí ) ?
Ford Focus 1.6i 16V 74kW (100k) 5-dv. hatchback - červená PEPEER

Galerka ZDE https://www.ford-focus.cz/forum/viewtopi ... =94&t=2199
Další info o voze ZDE https://pepecv.wz.cz/

Galerka ZDE https://www.ford-focus.cz/forum/viewtopi ... =94&t=2199
Další info o voze ZDE https://pepecv.wz.cz/
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti