Re: Filtr pevných částic u 1,6 80kw TDCi
Napsal: 21.02.2015 19:04
On je hodně zajímavý materiál z MD ohledně emisí, mám to od kluka co dělá na STK. Psal to v srpnu 2014
Dneska jsem debatil s jedním kolegou jak by mělo probíhat měření emisí od roku 2015. On byl na nějaké prezentaci na ministerstvu dopravy a nástřel je takový.
1.vozidlo se přistaví k měření emisí
2.připojí se pc přes diagnostickou zásuvku kam se načtou hodnoty vozidla jako vin, emisní stupeň a další věci. pokud se nepovede spojit s řídící jednotkou emisní kontrola se neprovádí. Pokud je vyčtena jakákoliv závada na motoru kontrola se neprovádí. Počítač si on line ověří předchozí měření emisí i s výsledkem a zašle do on line systému i nový výsledek případných vyčtených závad.
3.pokud je vše OK počítač nastaví hodnoty odpovídající emisnímu stupni vozidla dle vin zavede se protokol v pc o emisní kontrole a provádí se měření emisí stejně jako dosud, počítač technikovi přímo řekne co má udělat a dokonce ho dokáže i opravit když třeba dá sondu špatně aby jí dal jinak atd.
4.počítač vyhodnotí automaticky provedenou kontrolu měření emisí vše se doplňuje do protokolu automaticky bez zásahu technika
5.po skončení kontroly vyjede protokol buď s kladným výsledkem nebo se záporným i s vyčtenými hodnotami
6.odpojí se pc od vozidla a protokol jde on line do databáze registru vozidel stejně jako protokol o stk.
7.po kladných emisích následuje provedení STK a vylepení červené známky s datem další STK - zelená známka o emisích by měla být zrušena a nahrazena pouze červenou z stk.
ono to zařízení není nic levného prý stojí přes půl mega ale není už prý problém ho naučit i hodnoty eura 6. Předpoklad je takový že emise by se měli provádět přímo na stk. uvidíme jak to vše dopadne ale pokud by to takto začalo opravdu fungovat bylo by to hodně zajímavý
Ministerstvo dopravy ČR připravilo návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška o technických prohlídkách a měření emisí vozidel. Předkládaný návrh ovšem nemění základní principy činností v oblasti provádění technických prohlídek a měření emisí silničních vozidel - dochází pouze ke zpřesnění současného znění s ohledem na vymahatelnost plnění předepsaných úkonů, vytvoření podmínek pro zlepšení dohledu nad technickým stavem silničních vozidel a zajištění odbornosti osob, vykonávajících dohled nad technickým stavem silničních vozidel.
Cílem navrhované právní úpravy v oblasti měření emisí silničních vozidel je (v návaznosti na právní úpravu zákona) upravit prováděcí předpis zejména v oblasti: provádění měření emisí, vzdělávání a ověřování odborné způsobilosti mechaniků měření emisí a upřesnění principů řízení jakosti v procesech provádění měření emisí.
Navrhovaná změna souvisí se změnou konstrukce pohonných jednotek silničních vozidel s ohledem na současná paliva a požadavky na ochranu životního prostředí a zapracování požadavků Evropské unie. Jedná se o reakci na technologický vývoj v oblasti řízení pohonu vozidla a zařízení na snižování emisí ve výfukových plynech. Navrhované znění zajišťuje vyšší prokazatelnost provedeného měření emisí.
Zavedení komunikace kontrolních přístrojů v reálném čase se softwarem pro tisk protokolů znemožňuje manipulaci s výsledkem měření, větší vymahatelnost plnění povinností provozovatele stanice měření emisí a mechanika měření emisí. Tento způsob měření emisí umožní vyřadit z provozu vozidla, která neplní předepsané emisní limity, a snižovat tím zátěž životního prostředí škodlivými látkami z výfukových plynů.
S ohledem na zkvalitnění provádění měření emisí a vymahatelnost plnění povinností provozovatele měření emisí a mechanika měření emisí byl zaveden řídící dokument jakosti provádění této činnosti.
Na základě zjištění, že mechanici po dvanácti letech po zrušení prohlubovacích kurzů a ověřování odborné způsobilosti nestačili absorbovat technický pokrok v oblasti provádění měření emisí a docházelo k postupné degradaci jejich úrovně znalostí, bylo přistoupeno k obnovení prohlubovacích kurzů a obnovení přezkoušení odborné způsobilosti mechanika měření emisí.
Závěrem lze konstatovat, že novela vyhlášky č. 302/2001 Sb., v kombinaci se zavedenými sankčními opatřeními novelou zákona č. 56/2001 Sb., přináší účinné nástroje k vymahatelnosti plnění si povinností k životnímu prostředí jak ze strany povinností jak provozovatele motorového vozidla, tak provozovatele stanic měření emisí a jejich mechaniků, kteří provádějí kontrolní činnost v přenesené působnosti.