Eidž

35 let za volantem , to asi těžko budu mít za sebou jen teorii.

Na to abych si vyzkoušel , co mě auto pod zadkem dělá , to jsou ty zimní srazy na volných placích, kde si vyzkouším vše možné a i tu nejlepší variantu eliminace problému na kluzké silnici.
Pro úplnost sem dávám , na čem se školy smyků dělají, to znamená, že před každou kluznou plochou je smyková deska , která auto rozhodí, neže samo od sebe zadek ustřelí a ve druhém článku , zkušenosti člověka, kterému prošlo více aut pod rukama a i na více okruzích.
http://centrum.libros.cz/parametry.php
Re: Jak na přetáčivý smyk u předokolky?
od pjanda » pát 18 bře 10:32
Pokud to chcete delat prirozene a tak, aby tim auto co nejmene trpelo, musite mit vuz, ktery necemu takovemu fandi. Neni to dano ani tak rozlozenim hmotnosti, jak by se mohlo na prvni pohled zdat, ale hlavne kinematikou zadni napravy a nastavenim podvozku vubec. Predokolku lze udelat nastavenim podvozku tak pretacivou, ze jde do smyku i pod plynem, zvlast pokud je patricne slaba, tj. plyn moc neudela s trakci pride. Pamatuji treba soutezni Ford Puma, ktery byl takto nastaven...
Toto je vubec na dlouhou diskusi o nastaveni podvozku, ale ja rikam, ze auto pro ridice ma byt pretacive, protoze jen spravne kontrolovanou pretacivosti si lze pomoci k maximalne rychlemu prujezdu zatackou. Nedotacivost je naopak nezaludna, proto je take vetsina aut naladena nedotacive, ale my zde jiste nehledame cestu k nezaludnemu autu pro kazdeho. Rika se, ze Schumacher vyhraval vzdy proto, ze dokaze svym citem presne kontrolovat extremni pretacivost (na F1), coz mu dovoluje byt rychlejsi (a minulou sezonu byl pomaly mj. proto, ze Mercedes takovy vubec byt nemohl). Dostal jsem k Vanocum peknou knihu o F1, kde tusim Berger rika o vymene on-Schumacher v Ferrari-Benetton nekdy v roce 1995 asi toto: Prisel jsem do Benettonu po Schumacherovi a strasne jsem se tesil ze budu jezdit s jeho mistrovskym autem. Kdyz jsem do nej ale sednul, vubec jsem s nim nebyl schopen jezdit, nechapu, jak nekdo muze ovladat tak pretacive auto.
Cili je treba mit predokolku, ktera tomu fandi, jinak je to jen boj. Typicky takove podvozky dela hlavne Ford temer u vsech aut z posledni dekady (Focus ST nebo RS jsou opravdu hodne divoke, ale kdyz to ovladnete...), urcite to dobre umi Golf V GTI, Mini je takove, posledni Impreza uz take trochu vice do akce, tech aut je spousta. Take se tomu da pomoci volbnou pneu a jejich tlakem (mene na predek vice na zadek), proste cimkoli do zmeni trakci predni resp. zadni osy.
Paklize mate vhodne nacini, staci jen spravna prace s brzdou a volantem. Osobne to delam velmi jednoduse tak, ze brzdenim na najezdu do zatacky odlehcim zad a poslu ji po tecne drive nez prid jen jinym poustenim brzdy a lehce jinym prujezdem prvni poloviny zatacky. Pokud zad neni tak akcni, da se tomu pomoci rozhoupnutim, tj. nejprve pri brzeni naznacit pohyb jakoby ven ze zatacky a pak teprve vjet do ni.
Premyslim, jestli to vubec budu umet nejak rozumne popsat, prijde mi to byt snadne a samozrejme, nijak jsem se to neucil, proste to delam. Vim jiste, ze neni mozne prehnat najezdovou rychlost, tedy ne vyrazne, pak se pridi nechce zatocit vubec (je prece jen tezsi) a pretacivost zade uz s tim nic neudela. Tj. rychlost byt jen lehce pretazena. Brzdeni by melo probihat v uvodni fazi uplne normalne, pak jde jen o sladeni prace s brzdou a volantem. (Ne)rozhoupani na tom nic nemeni, to je pripadne jen neco navic, klicove je, jak pote, v uvodni fazi najezdu do zatacky s obojim pracovat. Zatacku je urcite treba vice utahnout nez pri cistem prujezdu, jinak by ani zad nemela prostor pro vyboceni, ale zadna divocina, ona se takto zase moc neutrhne, staci tedy jemna prace. A brzdu to chce po jinak beznem brzdeni v uplnem uvodu zatacky odlehcit a nechat auto dobrzdit tim pretacivym smykem se soucasnou drobnou kontrou nebo proste nasledne jen nohou na plynu. Seriove vyrabena predokolka se uplne nepretoci snad zadna, takze narazit se tu moc neda. Je to opravdu technika pro kazdeho.
Co se tyce dalsich naznacenych moznosti, rucka sem podle nepatri, to je vhodne leda pro nejake vracecky v 20 km/h, tady se bavime o rychlejsich prujezdech. Brzdou primo v zatacce si da pomoci, pokud to auto dovoli, ale tim se prave dostavame k limitum. Dnesni ESP jsou vsechna nevypinatelna, rozhodne vsechna s ESP Bosch. Ani Porsche 911 dnes nema plne vypinatelne ESP, zapne se samo pri tzv. "panickem brzdeni", za coz je povazovano mj. brzdeni v zatacce. Takze timhle si dnes nepomuzete (auto se okamzite srovna a zpomali) a je treba s tim pocitat i pri mnou nastinenem postupu. Treba takovy Golf V GTI byl krasne pretacivy timto zpusobem, ten se nechal obtocit kolem zatacky i v 60 km/h, ale uz brzdeni v uvodu zatacky casto povazoval za paniku. Dalo se s tim szit, ale bylo treba tomu postup prizpusobit, jinak brzdit, jinak zatacet, jit drive z brzdy... To same ostatne plati i pro rucku, take pouziti rucky za jizdy dnes u vetsiny aut zapne ESP.
Ma to zkratka radu specifik, u kazdeho auta to chce tochu neco jineho. Lepe bych to snad ukazal osobne, opravdu se mi to popisuje slozite...