Už delší dobu mi chybí srovnání celoroční zimní / letní / celoroční. Něco málo je k dohledání na tyrereview.com - ale je to málo, příliš málo, aby človek mohl udělat nějaký závěr.
A tak, když nedávno vyšly další testy ADACu, rozhodl jsem se vytáhnout data a udělat si přehledovou tabulku sám.
Vzal jsem (pro mě) zajímavý rozměr 205/55R16 (nejvíce aktuální jsou k nim podobné zimní 205/60R16) a udělal přehled naměřených hodnot. Zohlednil jsem čtveřici nejlépe hodnocených pneu dané klasifikace (celoroční pouze trojici - zbytek je, zjdenodušeně, nic-moc).
To je řekl bych základ pro slušný přehled, jaké jsou rozdíly nejenom mezi jednotlivými kategoriemi, ale i mezi jednotlivými pneu dané kategorie, které jsou hodnoceny ADACem nejlíp. Upozorňuji na to, že v rámci pneu dostupných na trhu jsou rozdíly samozřejmě daleko větší, nicméně cílem bylo zjistit, jak moc se (ne)liší.
Zároveň ale z přehledu vyplývá, že pneumatiky jsou skutečná alchymie a že neexistuje jednoznačné řešení. Pokud konkrétní pneumatika vyniká v jedné disciplíně, ztrácí potom v jiné.
Pro zajímavost jsem doplnil ještě i štítkové hodnoty a k nim odpovídající hodnoty spotřeby (jakožto zohlednění valivého odporu) a hlučnosti. Některé pneu štítkování dost dobře odpovídají, jiné jsou naprosto úlet. Jako celek dle mého štítkování nefunguje.
Takže - jedem na to
Tabulka nic nevypovídá o subjektivním hodnocení pneu, jak se chová v zatáčkách, stabilita, odezva řízení atd... Ale data jsou zajímavá a tak ještě nějaké postřehy závěrem:
Není překvapení, že letní na suchu a mokru brzdí lépe, než zimní. Nicméně celoroční na tom nejsou nijak špatně a vítězem ve třídě brzdění na mokrém asfaltu se stala dokonce celoroční Pirellka.
Brzdění na sněhu a ledu. Zde samozřejmě chybí data pro letní. Ale výsledek, že
V kategorii aquaplanning se nějak nepotvrdil častý novinářský argument, že letní jsou lepší. Obecně nejsou, všechny kategorie jsou v podstatě srovnatelné.
Záběr na sněhu. Źádné překvapení, že zimní vítězí. Ale celoroční jen o zhruba 15% horší mi přijde jako velmi slušný výsledek. V extrému to může znamenat že zimní vyjede a celoroční ne, ale jednak jsou to data pro nové pneumatiky a dále se ptám sám sebe, kolikrát jsem jel poslední roky na zimních ve sněhu a jak daleko.