dhoul píše:...a o tom, že se vypouští voda při běžícím motoru slyším poprvé. Teď už to nechám být

a příště navštívím odborníka na Fordy.
No, při běžícím motoru by to asi šlo také (když bys pečlivě kontroloval hladinu a průběžně doléval), ale řeší se opakovaným proplachováním, kdy při každém cyklu vyteče opravdu jen něco přes 2 litry (situace u mírně vychladného vypnutého motoru se zavřeným termostatem). Já mám teď čerstvé osobní zkušenosti z minulého víkendu, kdy jsem využil teplejšího počasí a vrhnul jsem se do té výměny sám.
Protože je podle návodu doporučována až po 10 letech, chtěl jsem to udělat pečlivě (předpokládám, že na příští výměnu už budu mít snad jiné auto

jak vtipně dhoulovi odpovědl foki). Nastudoval jsem tedy pečlivě návody (Etzold, youtube, diskuzní fóra atd.) a pochopil jsem, že je nutné udělat pořádně propláchutí systému, aby se odstranila všechna stará kapalina.
V mém případě jsem provedl 9x propláchutí, dokud opravdu netekla čistá destilka. Mohlo by to být možná redukováno na 6-7 proplachů, protože jsem to zpočátku dělal moc rychle, později jsem si všiml, že je opravdu nutné nechat běžet motor minimálně 10 minut, aby se otevřel termostat do vnitřního okruhu, hladina pak skokově poklesne a topení uvnitř začne foukat teplý vzduch. Po posledním proplachu (kdy v systému zbyla jen destilka) jsem měl co dělat, abych tam nacpal ty 3 litry koncentrátu (opět jsem to musel nechat chvíli běžet).
Moje obrazová dokumentace je zde (na proplachu č. 8 je z určitého úhlu vidět, že je to ještě trochu nařůžovělé, proplach č. 9 byl už úplně čistý):
Znamená to tedy, že při vypnutém motoru byly uvnitř chladícího systému 3 litry destilky, kterou nešlo vypustit. Kdo to tedy udělá bez proplachu (např. jako podle tohoto návodu - kde je ale zase dobře ukázáno, jak vypadá vypouštěcí šroub u FFII), tak vymění vlastně jen polovinu (což asi nevadí, když se to dělá každé 2-3 roky, ale ne pro 10-letý interval):
https://www.youtube.com/watch?v=R1WKuMSH9WU
Tady je zajímavý nápad udělat proplach vodou z hadice, nakonec je ale stejně nutné to propláchnout destilkou. Nebezpečný mi však příjde nápad vylévat starou kapalinu do WC, to prosím nedělejte (je jedovatá), patří do sběrného dvora.
https://www.youtube.com/watch?v=8MHLLUziirw
Nejlépe demonstrovaný správný postup (vše s destilkou) je tady (sice na US verzi FFI, ale při znalosti detailů z prvního videa to nevadí):
https://www.youtube.com/watch?v=bI9aq_zX2oE
Pár praktických poznámek podle mých zkušeností:
- na povolení výpustního šroubu je vhodné vzít opravdu široký plochý šroubovák nebo něco podobného
(osvědčil se mi kovový klín do násady - prostě něco podobného jako na povolování nalévacích zátek u údržbové autobaterie)
- šroub není nutné utahovat moc (je tam asi nějaké vysoké těsnění, ale po správném dotažení je cítit, že se opře)
- šroub se při vypouštění nevytahuje, pouze povolí, kapalina uniká okolo něj
- vypouštěná kapalina většinou zateče na plastové díly kolem chladiče (hlavní proud se dá zachytit do nádoby), ale pokud chcete mít v garáži čisto, tak doporučuji použít nějakou absorpční podložku
- dával jsem originál Ford kapalinu (u jiných jsem nenašel, že byl je měly schválený tak dlouhý výměnný interval 10 let), v černé nádobě vypadala, že je nažloutlá, ale v průhledné nádobce chladiče byla barva stejná jako u původní kapaliny.
Více info o kapalinách v jiném vlákně:
http://www.ford-focus.cz/forum/viewtopi ... =a&start=5