Stránka 2 z 2

Re: Nechat zahřát nebo jet?

Napsal: 04.01.2011 17:47
od ballu
Na jedné straně se zde omýlá, jak špatně maže každý studený motor, jeho tak chabé mazání ještě smívá bohatá směs, a vyrážíte na cestu po nastartování, kdy se motor nejvíce opotřebovává. To že při běhu motoru na místě dáváte do ovzduší více splodin je blbost a hovadina manuálu. Nikdy jsem tomu nevěřil a mé stanovisko jen potvrdil můj test, který si každý může sám udělat při stejné cestě do práce a z práce.
A jak na to?
Ráno přijdu k autu, nastartuju, vynuluji spotřebu PP a pomalounku vyjedu na trasu 14 km.To samé bez nulování PP, provedu při cestě z práce. Výslednou celkovou spotřebu si řádně zaznamenám, pro možnou neuvěřitelnou hodnotu. 8O
Druhý den, za stejných povětrnostních podmínek, nastartuji, vynuluji PP, a nechám motor bublotat a sem tam menším polechtáním plynu na zkoušku, jestli již motor nezůstane na volnoběžných otáčkách místo zvýšených bohatostí směsy. Když otáčky padnou do normálních volnoběžných, pomalu vyjedu a motor točím max. do 2500ot, než se více prohřeje a teploměr vyleze na správnou hodnotu. To samé prohřátí provedu z práce, a při zastavení u báráku jsem se divil a i vy se budete divit. Rozdíl ve spotřebě na těch 28km s prohřátým motorem na místě mě dělal na PP o 0,5 l/100km méně, než když jsem vyjel okamžitě, a to bylo léto. Nyní v zimě mě to dělá v těchto mrazech rozdíl 1,5 L/100km a to je myslím hned o nějakých 18 - 20 km na nádrž více, za dvě startování. :mrgreen:

Re: Nechat zahřát nebo jet?

Napsal: 05.01.2011 00:41
od Radekjo
Raada píše:No benzinak se sam od sebe na volnobeh zahreje, ale diesel nema sanci. Presto doporucuji vyjet hned jak to bude mozne a zbytecne nenechavat auto blafat na volnobeh.
To že má benzín o 35°C vyšší bod zažehnutí než nafta vznícení tak to znamená že se zahřeje rychleji? :dih:
Já mám po dvou kilometrech (ve městě) vlažný vzduch a po pěti (to dojíždím do práce) je teplý. (cca 40-45)
Nevím jak ostatní ale u mě se benzín nechytá :cooler:
Ps: V zimě nechávám motor tak minutku po nastartování běžet.

Re: Nechat zahřát nebo jet?

Napsal: 05.01.2011 08:23
od geppi
Já když nechám svého zahřátého fofo stát a nechám běžet motor,tak vidím jak začne během chvilky dost razantně klesat teplota motoru. takže věřím že po nastartování se nezahřívá nijak zvlášt rychle a nechat běžet studenej motor 5 minut aniž by byla známka zahřátí mě u mého auta přijde dost zbytečné když po jízdě 5minut je motor úplně někde jinde byt ho nevytáčim.

Re: Nechat zahřát nebo jet?

Napsal: 05.01.2011 10:57
od pbjun
Ono to vychazi z konstrukce motoru... Naftovy motor ma daleko vetsi ucinnost nez benzinovy (tudiz ma mene odpadniho tepla a hur se zahriva)

radekjo: ale chyta... mam novy motor, novy termostat, komplet vycistene vedeni vody, topeni a novy ventilator topeni a nastartuju a v mrazu kolem - 10 mam na krizovatce teplo - stahuju topeni na min (cca 5minut behu motoru na volnobeh a 300m jizdy do 2500ot). Samozrejme kdyz ma nekdo jeste origo termostat a ma najeto 200tis tak se bude auto zahrivat dele...

Re: Nechat zahřát nebo jet?

Napsal: 05.01.2011 13:24
od ballu
Ono je taky rozdíl teploty chladící kapaliny a teploty oleje, ta u oleje je důležitá a u vody spíše orientační. V době kdy otevře termostat a pak o pár stupňů navíc sepne ventilátor, má již olej teplotu nad 100st.C. Taky mě i benzín po jízdě když zastavím a nechám motor vrčet, začíná snižovat teplotu. Vše záleží na kvalitě oleje, který má nejenom mazat ale i chladit, pak dochází k tomu, že z válce neprostupuje takové množství tepla přes stěny do vody. Jelikož má nafta větší účinnost, tak i méně tepla předává přes stěnu, ale teplota oleje je skoro stejná, jako u benzínu. Jen ten větší přebytek u benzínu musí jít rychleji ven mimo motor.Ten rozdíl se pak projevuje rychlejším topením benzínu a následně i větší nutností ho uchladit.
To znamená, že i to blbé minimální ohřátí nafťáku/ spíše jeho oleje/ na místě má význam pro veškeré pohyblivé části, ikdyž není tak rychlé jako v případě benzínu. Nejlépe je počkat, až přestanou ty prvotní startovací detonace a motor se trochu sklidní. Zase tak dlouhá doba to nebývá. :?

Re: Nechat zahřát nebo jet?

Napsal: 05.01.2011 22:31
od Radekjo
pbjun píše: Samozrejme kdyz ma nekdo jeste origo termostat a ma najeto 200tis tak se bude auto zahrivat dele...
Jaký je rozdíl teploty termostatu u origo a jiného. A cena?

Re: Nechat zahřát nebo jet?

Napsal: 06.01.2011 08:40
od matys
Radekjo píše:
pbjun píše: Samozrejme kdyz ma nekdo jeste origo termostat a ma najeto 200tis tak se bude auto zahrivat dele...
Jaký je rozdíl teploty termostatu u origo a jiného. A cena?
Zdravím........pokud je v autě,které má najeto 200tis.km ještě orig.termostat (od výroby vozu),tak určitě nebude zcela funkční,aby při studené chl.kapalině byl úplně uzavřen a při teplotě (na něm vyznačené)začínal otevírat průtok chl.kapaliny do velkého okruhu.