Nechat zahřát nebo jet?

ballu
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4915
Registrován: 28.01.2009 22:46
Bydliště: Zlín

Re: Nechat zahřát nebo jet?

Příspěvek od ballu » 04.01.2011 17:47

Na jedné straně se zde omýlá, jak špatně maže každý studený motor, jeho tak chabé mazání ještě smívá bohatá směs, a vyrážíte na cestu po nastartování, kdy se motor nejvíce opotřebovává. To že při běhu motoru na místě dáváte do ovzduší více splodin je blbost a hovadina manuálu. Nikdy jsem tomu nevěřil a mé stanovisko jen potvrdil můj test, který si každý může sám udělat při stejné cestě do práce a z práce.
A jak na to?
Ráno přijdu k autu, nastartuju, vynuluji spotřebu PP a pomalounku vyjedu na trasu 14 km.To samé bez nulování PP, provedu při cestě z práce. Výslednou celkovou spotřebu si řádně zaznamenám, pro možnou neuvěřitelnou hodnotu. 8O
Druhý den, za stejných povětrnostních podmínek, nastartuji, vynuluji PP, a nechám motor bublotat a sem tam menším polechtáním plynu na zkoušku, jestli již motor nezůstane na volnoběžných otáčkách místo zvýšených bohatostí směsy. Když otáčky padnou do normálních volnoběžných, pomalu vyjedu a motor točím max. do 2500ot, než se více prohřeje a teploměr vyleze na správnou hodnotu. To samé prohřátí provedu z práce, a při zastavení u báráku jsem se divil a i vy se budete divit. Rozdíl ve spotřebě na těch 28km s prohřátým motorem na místě mě dělal na PP o 0,5 l/100km méně, než když jsem vyjel okamžitě, a to bylo léto. Nyní v zimě mě to dělá v těchto mrazech rozdíl 1,5 L/100km a to je myslím hned o nějakých 18 - 20 km na nádrž více, za dvě startování. :mrgreen:
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V

Uživatelský avatar
Radekjo
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1517
Registrován: 08.12.2009 18:30
Bydliště: OVA

Re: Nechat zahřát nebo jet?

Příspěvek od Radekjo » 05.01.2011 00:41

Raada píše:No benzinak se sam od sebe na volnobeh zahreje, ale diesel nema sanci. Presto doporucuji vyjet hned jak to bude mozne a zbytecne nenechavat auto blafat na volnobeh.
To že má benzín o 35°C vyšší bod zažehnutí než nafta vznícení tak to znamená že se zahřeje rychleji? :dih:
Já mám po dvou kilometrech (ve městě) vlažný vzduch a po pěti (to dojíždím do práce) je teplý. (cca 40-45)
Nevím jak ostatní ale u mě se benzín nechytá :cooler:
Ps: V zimě nechávám motor tak minutku po nastartování běžet.
FM MKV 2,0 TDCI 15

FF II 1,8 TDCI 05 (pořád žije ale hnije) :nunu:
RS MSI GS73VR 6RF-048CZ Stealth Pro

Uživatelský avatar
geppi
Nováček
Nováček
Příspěvky: 20
Registrován: 25.01.2010 21:13
Bydliště: Petrovice

Re: Nechat zahřát nebo jet?

Příspěvek od geppi » 05.01.2011 08:23

Já když nechám svého zahřátého fofo stát a nechám běžet motor,tak vidím jak začne během chvilky dost razantně klesat teplota motoru. takže věřím že po nastartování se nezahřívá nijak zvlášt rychle a nechat běžet studenej motor 5 minut aniž by byla známka zahřátí mě u mého auta přijde dost zbytečné když po jízdě 5minut je motor úplně někde jinde byt ho nevytáčim.
geppi 2.0 TDCI 117KW(159 PS) r.v.2006 Black Knight

Uživatelský avatar
pbjun
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5869
Registrován: 02.02.2008 03:18

Re: Nechat zahřát nebo jet?

Příspěvek od pbjun » 05.01.2011 10:57

Ono to vychazi z konstrukce motoru... Naftovy motor ma daleko vetsi ucinnost nez benzinovy (tudiz ma mene odpadniho tepla a hur se zahriva)

radekjo: ale chyta... mam novy motor, novy termostat, komplet vycistene vedeni vody, topeni a novy ventilator topeni a nastartuju a v mrazu kolem - 10 mam na krizovatce teplo - stahuju topeni na min (cca 5minut behu motoru na volnobeh a 300m jizdy do 2500ot). Samozrejme kdyz ma nekdo jeste origo termostat a ma najeto 200tis tak se bude auto zahrivat dele...

ballu
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4915
Registrován: 28.01.2009 22:46
Bydliště: Zlín

Re: Nechat zahřát nebo jet?

Příspěvek od ballu » 05.01.2011 13:24

Ono je taky rozdíl teploty chladící kapaliny a teploty oleje, ta u oleje je důležitá a u vody spíše orientační. V době kdy otevře termostat a pak o pár stupňů navíc sepne ventilátor, má již olej teplotu nad 100st.C. Taky mě i benzín po jízdě když zastavím a nechám motor vrčet, začíná snižovat teplotu. Vše záleží na kvalitě oleje, který má nejenom mazat ale i chladit, pak dochází k tomu, že z válce neprostupuje takové množství tepla přes stěny do vody. Jelikož má nafta větší účinnost, tak i méně tepla předává přes stěnu, ale teplota oleje je skoro stejná, jako u benzínu. Jen ten větší přebytek u benzínu musí jít rychleji ven mimo motor.Ten rozdíl se pak projevuje rychlejším topením benzínu a následně i větší nutností ho uchladit.
To znamená, že i to blbé minimální ohřátí nafťáku/ spíše jeho oleje/ na místě má význam pro veškeré pohyblivé části, ikdyž není tak rychlé jako v případě benzínu. Nejlépe je počkat, až přestanou ty prvotní startovací detonace a motor se trochu sklidní. Zase tak dlouhá doba to nebývá. :?
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V

Uživatelský avatar
Radekjo
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1517
Registrován: 08.12.2009 18:30
Bydliště: OVA

Re: Nechat zahřát nebo jet?

Příspěvek od Radekjo » 05.01.2011 22:31

pbjun píše: Samozrejme kdyz ma nekdo jeste origo termostat a ma najeto 200tis tak se bude auto zahrivat dele...
Jaký je rozdíl teploty termostatu u origo a jiného. A cena?
FM MKV 2,0 TDCI 15

FF II 1,8 TDCI 05 (pořád žije ale hnije) :nunu:
RS MSI GS73VR 6RF-048CZ Stealth Pro

Uživatelský avatar
matys
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 653
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: JIHLAVA Březinky

Re: Nechat zahřát nebo jet?

Příspěvek od matys » 06.01.2011 08:40

Radekjo píše:
pbjun píše: Samozrejme kdyz ma nekdo jeste origo termostat a ma najeto 200tis tak se bude auto zahrivat dele...
Jaký je rozdíl teploty termostatu u origo a jiného. A cena?
Zdravím........pokud je v autě,které má najeto 200tis.km ještě orig.termostat (od výroby vozu),tak určitě nebude zcela funkční,aby při studené chl.kapalině byl úplně uzavřen a při teplotě (na něm vyznačené)začínal otevírat průtok chl.kapaliny do velkého okruhu.
FOFO 1,6 16V TREND 5HB r.v.2003 STŘÍBRO MOONDUST
Obrázek
Obrázek

Odpovědět

Zpět na „Focus - benzínové 1998 - 2004“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 3 hosti