krasne vysvetlene..
Když se o titulu mistra světa loni rozhodovalo v Brazílii mezi třemi jezdci, považovala to formulová veřejnost za napínavé vyvrcholení celé sezóny. A loňské finále v Interlagosu rozhodně nudné nebylo, Lewis Hamilton se na začátku závodu propadl pořadím dolů a do konce závodu všichni s napětím sledovali, jestli se mu podaří získat potřebný počet bodů. To ovšem nikdo netušil, co brazilský Interlagos připraví divákům hned v následující sezóně.
Zápletka jako z hollywoodského filmu, rozhodující předjetí v poslední zatáčce posledního kola. Zní to až příliš neskutečně, ale Hamilton rozhodl ve svůj prospěch opravdu v hodině dvanácté.
Jedním z hlavních aktérů dramatu posledních kol se stal Timo Glock. Ten byl ještě v posledním kole na čtvrtém místě, ale v poslední zatáčce (pokud budeme brát lomenou cílovou rovinku jako jeden celek) ho předjela bojující dvojice Vettel - Hamilton. Této události si však nevšimnuli u Ferrari a začali předčasně slavit zisk jezdeckého titulu. A jak k tomu všemu došlo? Pojďme si přiblížit události z posledních kol GP Brazílie.
Těžko přesně určit moment, kdy se do Interlagosu vrátil v závěru závodu déšť, ale stalo se tak méně než deset kol před koncem a vyvolalo to velkou vlnu přezouvání na přechodné pneumatiky.
Ještě v 64. kole jezdil Hamilton na čtvrtém místě, pátý byl Vettel, šestý Kovalainen a sedmý Glock. V 65. kole zamířilo ke svým mechanikům šest jezdců, aby vyměnili obutí svých vozů. Byl mezi nimi i Heikki Kovalainen, který tak ztratil svojí pozici vůči Glockovi, o kolo později ještě podlehl Trullimu.
O kolo později zamířila do boxů čtveřice Alonso, Räikkönen, Hamilton a Vettel. Ale Timo Glock přezout nejel a to mu umožnilo přeskočit Hamiltona a Vettela na čtvrté místo, na kterém byl klasifikován v 67. až 70. kole. Pro úplnost dodejme, že jako poslední přezouvala dvojice domácích jezdců Massa - Barrichello, stalo se tak v 67. kole.
Zatímco se na prvních třech místech pořadí neměnilo, v 68. kole zaútočil Sebastian Vettel na Lewise Hamiltona a byl úspěšný. Britský jezdec se tak ocitl na šestém místě, které přisuzovalo titul mistra světa vedoucímu Felipemu Massovi.
Situací na trati takto zamíchal kromě Vettela tým Toyota, který se rozhodl zariskovat na mokré trati a ponechal své jezdce na suchých pneumatikách. Zatímco Glockovi umožnilo vynechání zastávky posun ze sedmého místa na čtvrté, Jarno Trulli se posunul z osmého na sedmé. Všechny tyto změny ilustruje následující tabulka.
Pořadí jezdců v závěrečných kolech GP Brazílie Kolo/pořadí 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.
64. Massa Alonso Räikkönen Hamilton Vettel Kovalainen Glock Trulli
65. Massa Alonso Räikkönen Hamilton Vettel Glock Kovalainen Trulli
66. Massa Alonso Räikkönen Hamilton Vettel Glock Trulli Kovalainen
67. Massa Alonso Räikkönen Glock Hamilton Vettel Trulli Kovalainen
68. Massa Alonso Räikkönen Glock Hamilton Vettel Trulli Kovalainen
69. Massa Alonso Räikkönen Glock Vettel Hamilton Trulli Kovalainen
70. Massa Alonso Räikkönen Glock Vettel Hamilton Trulli Kovalainen
71. Massa Alonso Räikkönen Vettel Hamilton Glock Kovalainen Trulli
Pozn.: modře - v tomto kole jezdec zajel do boxů
Jenomže mokrá trať a suché pneumatiky představují kombinaci, která nejde moc dobře dohromady. Pojďme se podívat, jak se rozhodnutí Toyoty nepřezout projevilo v časech na kolo, pro srovnání si uvedeme celé čelo závodu.
Časy jezdců v závěrečných kolech GP Brazílie Jezdec/kolo 65. 66. 67. 68. 69. 70. 71.
Felipe Massa 1:14,705 1:16,463 1:23,567 1:38,670 1:19,848 1:24,871 1:27,721
Fernando Alonso 1:15,051 1:20,436 1:37,584 1:19,434 1:21,706 1:25,473 1:26,108
Kimi Räikkönen 1:14,786 1:21,327 1:38,627 1:19,009 1:20,342 1:25,779 1:28,271
Timo Glock 1:15,571 1:17,992 1:18,897 1:18,816 1:18,688 1:28,041 1:44,731
Lewis Hamilton 1:15,751 1:26,282 1:38,860 1:19,998 1:24,612 1:25,567 1:26,126
Sebastian Vettel 1:15,560 1:26,801 1:39,016 1:19,673 1:23,318 1:25,221 1:25,984
Jarno Trulli 1:15,551 1:19,113 1:20,528 1:20,188 1:22,428 1:33,539 1:44,800
Heikki Kovalainen 1:21,163 1:41,294 1:19,957 1:20,485 1:22,687 1:24,917 1:24,945
Pozn.: tučně - nejrychlejší jezdec na trati, modře - v tomto kole jezdec zajel do boxů
Z výše uvedené tabulky je zřejmé, že setrvat na suchých pneumatikách nebylo naprosto zásadně špatné rozhodnutí. Felipe Massa byl nejrychlejším jezdcem na trati, dokud jezdil na suchých pneumatikách. V 67. kole byli z uvedených jezdců na suchých pneumatikách již jen jezdci Toyoty a Timo Glock byl po tři kola nejrychlejší ze všech. Teprve až v předposledním kole se karta obrátila a duo Toyoty začalo ztrácet. Vše vyvrcholilo v posledním kole, kdy bylo na trati již tolik vody, že byly Toyoty na suchých pneumatikách pomalejší o 16 až 20 sekund.
Pokud by snad někdo podezíral Glocka ze záměrného zpomalení, tak tuto spekulaci relativně jistě vyvrací časy na kolo, na kterých je vidět, že Jarno Trulli zajel na suchém obutí poslední kolo téměř naprosto stejně pomalu, jako jeho týmový kolega.
Při nájezdu do posledního kola ztrácela dvojice Vettel - Hamilton na Glocka 12,390 sekundy. Ztrátu se jim podařilo během necelého kola vymazat a německého pilota Toyoty v poslední zatáčce předjet. Glock nakonec viděl šachovnicový praporek o více než pět sekund později než Lewis Hamilton.
Pokud se na konec závodu podíváme z pohledu Toyoty, tak rozhodnutí nepřezout na přechodné pneumatiky se týmu vyplatilo. Zatímco v 64. kole byl Glock na sedmém místě se ztrátou 47 sekund na Massu, v cíli byl šestý a ztráta byla menší o 3 sekundy. Trulli nevydělal nic, protože si Kovalainen vzal od něj sedmou pozici zpět rovněž v posledním kole.
Strategické hrátky Toyoty tedy řádně zamíchaly bojem o titul mistra světa 2008, ale při bližším pohledu zjistíme, že se nestalo nic výjimečného. Glock s Trullim zariskovali na suchých pneumatikách, což je nejdříve posunulo vpřed, postupně však o získanou výhodu přišli, Glock jen částečně, Trulli úplně. I když situaci lze také vnímat tak, že Glockovi scházelo jen několik set metrů k tomu, aby vzal titul Hamiltonovi a předal jej Massovi, ovšem v tomto scénáři by druhou hlavní roli hrál Sebastian Vettel.
http://www.f1sports.cz/index.php?Center ... 61¶m3=