Ford bouračky aneb ať se tohle každému z nás vyhne...

Moderátor:Quickie
Odpovědět
Eidž
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2224
Registrován: 20.02.2010 09:39
Bydliště: Hradec Králové/Pardubice

Re: FF bouračky,aneb ať se tohle každému z nás vyhne....

Příspěvek od Eidž » 28.02.2013 20:40

h4rr0d píše:
At to nemusime hledat vsichni, vysvetli nam to prosim tady. Nejak nechapu proc by u predohrabu mel byt lepsi vzorek na zadni naprave.
Protože u smyku jde o přilnavost nápravy a ne o záběr nápravy. Pokud máš na zadní nápravě horší vzorek, dřív ustřelí a později se chytne.
A bok vozu má míň defermačních a absorpčních zón.
Pokud v kopci budeš hrabat, tak řetězy nasadíš. Máš času dost. Ve smyku zadní nápravy už toho moc neuděláš. Máš tak 1 až 2 vteřiny.
Teď přijdeš s další, promiň ten výraz, hovadinou, že přidáš plyn a vytáhneš se z toho. Nebo že stihneš kontra.

Možná nám, co máme za sebou kurz, nevěříš. Fajn. Zdarma zde píšeme to, co jsme si museli koupit. A v kurzu byli machři, co na učebně taky nevěřili. Po jízdách na okruhu mluvili jinak. Prostě si to zkusíš. Jednou ve 40, pak ve 45, pak v 50 km/h.

Na zadní nápravu lepší vzorek.
Vždy mít správně nafoukáno.
4 zimní pneu, min 4 mm vzorku, max 4 roky staré pneu
Čím širší pneu, tím víc vzorku je potřeba. Platí jak pro zimní, tak letní.

Seat Altea XL-prodáno
Ford Focus kombi, 1,8 TDCi, 85 kW, Ghia(+tempomat,+DRL), RV 05/2002-prodáno
Honda Jazz, 1,4 GD1 61 kW, automat(+DRL), RV 03/2003
Škoda Forman 135, LPG, 43 kW, GLX, RV 12/1992, model 1993-prodáno


ballu
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4915
Registrován: 28.01.2009 22:46
Bydliště: Zlín

Re: FF bouračky,aneb ať se tohle každému z nás vyhne....

Příspěvek od ballu » 28.02.2013 21:03

Protože u smyku jde o přilnavost nápravy a ne o záběr nápravy.........

musím dodat, a u přední nápravy k přilnavosti jako u zadní ,je zvýšen ještě nárok na pneumatiku, která musí zatáčet ,brzdit a rozjíždět se. Na kterou pneumatiku je tedy kladeno více nároků, určitě to bylo součástí školení ?
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V

Eidž
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2224
Registrován: 20.02.2010 09:39
Bydliště: Hradec Králové/Pardubice

Re: FF bouračky,aneb ať se tohle každému z nás vyhne....

Příspěvek od Eidž » 28.02.2013 21:39

Komu není rady, tomu není pomoci.

Smyk přední nápravy jde zvládnout. A právě na polygonu si vyzkoušíš rozdíl. Prostě si prožiješ, že smyk přední nápravy je čajíček. I bez tréningu jsme to dali. U smyku zadní nápravy jsme se jen točili a točili a točili.

Výrobci vozidel nedávají prachy do vývoje zbytečně. Koncept přední hnané nápravy je právě o tom, že se konstrukcí vozu snaží eliminovat smyk zadní nápravy.
Smyk zadní nápravy končí tragicky.

Ti, co tomu vě ří, nechť dají lepší vzorek dozadu.
Ti, co tomu nevěří, tak ať googlí. V lepším případě dají řeč s instruktorem nebo záchranářem, který už viděl ...

Všem přeji, ať bez nehody dojedou do cíle.

Seat Altea XL-prodáno
Ford Focus kombi, 1,8 TDCi, 85 kW, Ghia(+tempomat,+DRL), RV 05/2002-prodáno
Honda Jazz, 1,4 GD1 61 kW, automat(+DRL), RV 03/2003
Škoda Forman 135, LPG, 43 kW, GLX, RV 12/1992, model 1993-prodáno


stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 13582
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: FF bouračky,aneb ať se tohle každému z nás vyhne....

Příspěvek od stano. » 28.02.2013 21:58

Nebudem sa s tebou natahovat. Mas svoju teoriu. Aj ked argumenty mas logicke. Je to len teoria.
Chod si to skusit. Skola smyku je urcite aj niekde v tvojom okoli. Skus este do kufra hodit nejakych 50 kil. Alebo aspon plnu nadrz. A uvidis, ze sa mylis.

ballu
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4915
Registrován: 28.01.2009 22:46
Bydliště: Zlín

Re: FF bouračky,aneb ať se tohle každému z nás vyhne....

Příspěvek od ballu » 28.02.2013 22:27

Eidž .No nevím, než jsi odepsal, tak jsem shlédnul 10 minutové video školy smyků Mičánek na Brněnském okruhu. Bylo tam více druhů aut jen předokolky a mezi něma i FOFO a Mondeo. Omlouvám se za neznalost ale ta folie na kterou je stříkaná voda, opravdu nahrazuje ledovici a ujetý sníh, já myslel že jen mokrou cestu. Celou dobu zkoušely průjez zatáčkama s co největší rychlostí se zastavením před kuželem za zatáčkou. Všechny káry lítaly ven nedotáčivostí, ještě nestačili ani zatočit, tak jim radil, jak zadek utrhnout přes ručku aby se udržela kára mezi kužely a jak jí pak srovnat. Ani sebemenší náznak , že by se sám od sebe urval zadek. Abych to zkrátil, čekal jsem, že ti docvakne, že se stále bavím o vzorku mezi přední a zadní nápravou v maximálním rozdílu 2mm další sezona pak prohození gum. Samozřejmě ve předu 4mm a vzadu 10 mm, nebo v předu 10 mm a vzadu 4 mm se budou káry chovat jinak. Proto je i spočítáno na předokolce s nedotáčivostí, že na zimní 4mm , a letní 3mm, by neměl zadek předběhnout předek. Ty boční nárazy jsou opravdu nejnebezpečnější, ale také 100% chyba řidiče, který zašlápne brzdu.
Když se vrátím k samotné nehodě na fotce, neberu v potaz jestli jsou to zimáky nebo ne, tak předek je pomalu bez vzorku a na zadku nějaký vzorek vidět jde. Silnice byla rovinka a náraz byl na předek, to znamená , absolutně nefunkční přední gumy při korekci volantem a zpomalování.
Školu ti neberu, je to poučný zážitek ale nikdy se nedá jednoznačně říci, musí to být tak, vždy řeknou to nejzákladnější pravidlo, ale vždy tam zasahuje více neznámých faktorů /např. pevnější bočnice pneu u každé gumy jiná/. :(
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V

fofok
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4984
Registrován: 16.10.2009 19:27
Bydliště: střední čechy
Kontaktovat uživatele:

Re: FF bouračky,aneb ať se tohle každému z nás vyhne....

Příspěvek od fofok » 01.03.2013 00:12

Ještě si do toho nezamotal kvalitu a značku gum,stav podvozku a to hlavně tlumičů,jestli má auto litinovej blok a podle toho zatížení předku,typ zadní nápravy,geometrii,rozvor,rozložení hmotnosti předek-zadek,váhu a věk řidiče atd. :dih:
Byl Focus II kombi 2011 1,6 16v
Obrázek
Je VW Golf VII ME 1,0 TSI 2019

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 13582
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: FF bouračky,aneb ať se tohle každému z nás vyhne....

Příspěvek od stano. » 01.03.2013 07:56

S tymto suhlasim. Ballu pozri si video s odtrhovou stolicou. Kde nasilne odhodi zadnu napravu. Vies kedy nieco taketo vznikne? Napriklad ked ides cez serpentiny v lese. Vletis do zakruty, najazd je pod holym nebom, slnko to uz roztopilo. Zatacas. No zakruta je uz pod stromami a v nej lad.
Co sme skusali sa smykat na formane, tak par kil navyse v kufri a to, co bol pred tym nedotacavy smyk je zrazu pretacavy. Ja mam sedana s tazkym zadkom (viac ako kombi). Plus som si zobral plnu nadrz. Tiez som lietal ako handra.

Uživatelský avatar
Sobull
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1393
Registrován: 24.08.2009 18:09
Bydliště: Polička

Re: FF bouračky,aneb ať se tohle každému z nás vyhne....

Příspěvek od Sobull » 01.03.2013 08:34

Otázka teda je, když už se hádáte, čemu říkáte lepší vzorek. Prohazuju předek x zadek co sezonu, teď dojíždím čtvrtou a mám všechny stejně sjetý. Kolik toho sjedu za sezonu? Možná 1,2mm vpředu a 0,8mm vzadu? Tohle já teda na jízdních vlastnostech nepoznám (což neznamená, že vy taky ne. poučte mě). Radši budu mít část sezony o pár desetinek horší vzorek na zadku než odjet předek, dát tam zadní, koupit nový dozadu a ve výsledku mít rozdíl několik mm a třeba tři roky v DOT.
PS: Ty poučky o lepším vzorku vzadu nezpochybňuju a věřím jim.
FFII kombi 2,0TDCI, 2006

ballu
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4915
Registrován: 28.01.2009 22:46
Bydliště: Zlín

Re: FF bouračky,aneb ať se tohle každému z nás vyhne....

Příspěvek od ballu » 01.03.2013 09:02

Sobull :palec_nahoru: :palec_nahoru: , to je podstata, kterou jim zde vysvětluji a začalo to tím, že jsem prohlásil o bourané koktavce, že má znatelně větší vzorek na zadku než předku.

A to já si myslel, že odstředivá síla působí na celé auto to znamená na obě nápravy a ne jenom na odhazovaný zadek :roll: Co to je za test, to pak mohu vyhodit jedno kolo z nápravy a testovat co to udělá ve třech v zatáčce - odůvodnění zkouška odlehčení nápravy na horizontu :roll: Ty v tom lese jedeš na zpátečku?? snad první co vjede na led je předek a ten má snahu odstředivou silou letět ven ze zatáčky to ještě zadní náprava o ničem neví. Pokud vím , tak jsi psal předek na formanu starší zimní a zadek letní šunty, tak se nediv , že se točíš , tam nejde o vzorek ale o směs. Jestli vjedu na kluzký povrch s vymáčknutou spojkou , kufr budu mít ložený tak že váha na nápravu bude 1:1 , okamžitě se budu točit?
Fofok : trochu přeháníš :? přečti si něco o gumách , přesněji pocit "plavání" zimní gumy. To je ten pocit co dělá měkší bočnice pneumatiky a ta má taky za následek zbytečného přehnaného zásahu do volantu nezkušeného řidiče a vyvolání rozvlnění auta na špatném podkladu a smyku.
Vše záleží na zkušenosti, předvídavosti a tu žádná vymoženost a sebelepší nahrážkové testy nenahradí. Dobrý řidič je ten který předvídá a do nezvladatelného smyku se ani nedostane . Technika jde sice dál, zvyšuje hranici ovladatelnosti, ale tím pak horší, když se již auto utrhne , to tu již někdo o Fofo psal.
Na váze řidiče to asi moc ne, ale věku, potažmo délce řidičské praxe určitě ano, protože mít ještě nezaschnutý řidičák , měsíc na to se prohnat po polygonu a dělat ze sebe mistra volantu,takových bylo hodně a mají dokonce i jmenovky na křížkách u cest.
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 13582
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: FF bouračky,aneb ať se tohle každému z nás vyhne....

Příspěvek od stano. » 01.03.2013 12:51

Ja som pisal, ze ked mi FoFo odtrhlo do pretacaveho, uz nebolo pomoci. Jedina zachrana je ESP.
Ja viem, ze s Formanom som skusal extremy. To skor islo o test, co sa stane. A aj po tej skole smyku na FoFo mam pred tym velky respekt. Nezachrania ma ani spickove pneu, spraveny podvozok a ani ked sa za volantom potrham. Auto si uz robi co chce. V takej situacii sa uz tomu neda zabranit. Jedine tomu predist.

ballu
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4915
Registrován: 28.01.2009 22:46
Bydliště: Zlín

Re: FF bouračky,aneb ať se tohle každému z nás vyhne....

Příspěvek od ballu » 01.03.2013 13:01

S tímto s tebou plně souhlasím :nazdravi: :palec_nahoru:
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V

Bullitt
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 653
Registrován: 18.09.2008 22:13
Bydliště: Plzeň

Re: FF bouračky,aneb ať se tohle každému z nás vyhne....

Příspěvek od Bullitt » 01.03.2013 16:33

Moje poznatky: byl jsem před časem na škole smyku, letní pneu (Turanza ER300) byly všechny čtyři prakticky nové, zaběhnuté tak akorát pár tisíc km. Na mokré fólii (v opačně klopené zatáčce) bylo moje Fofo jediné auto (jiný Ford tam nebyl), které mělo snahu jít do přetáčivého smyku, předejít se tomu dalo nájezdem do zatáčky více pod plynem, kdy se chovalo neutrálně. A můžu říct, že ten přetáčivý smyk se zvládal velmi blbě (přidat plyn a kontra), protože rychle přechází ze zárodku do přetočení auta. Pak si to zkoušel instruktor a ten ho vybral, i když s ním měl práce dost a chtělo to místo.

Na předchozích zimákách (stejné pneu, ale dvě o nějaký rok starší) mám vyzkoušené, že dozadu to opravdu chce lepší vzorek, jinak pořád utíkal zadek a přetáčivý smyk se hůř zvládal (jak jsem psal, rychleji přejde z náznaku do fáze, která se už blbě zvládá). Po přehození pneu přední-zadní jsem nepozoroval zhoršení trakčních/brzdných vlastností (ty starší pneu ztratily hlavně směrovou stabilitu, trakci ani ne), ale dřív začínal nedotáčivý smyk a to jen zvolna a předvídatelně, tehdy stačilo ubrat plyn a auto se chytlo. Letošní sezónu už jezdím na dobrých zimákách, které jsou všechny stejné a mám klid.
Ford Focus Mk4 HB, 1.0EB/92kW, 2021
Ford Focus Mk1 HB, 2.0i/16V/96kW, Ghia, 2004

fofok
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4984
Registrován: 16.10.2009 19:27
Bydliště: střední čechy
Kontaktovat uživatele:

Re: FF bouračky,aneb ať se tohle každému z nás vyhne....

Příspěvek od fofok » 01.03.2013 16:49

Jedničkovej focus je tím pověstnej,že bez varování ustřelí zadek a to už bejvá pozdě s tím něco dělat,zbejvá jenom čekat kam to bouchne.Dneska jsou auta podvozkově hodně vyspělý než třeba před dvaceti rokama a hodně lidí jezdí na krev.Když se to pak utrhne je už pozdě a ve většině případů s toho bejvaj totálky.
Byl Focus II kombi 2011 1,6 16v
Obrázek
Je VW Golf VII ME 1,0 TSI 2019

Uživatelský avatar
Karel2
Test driver
Test driver
Příspěvky: 6891
Registrován: 10.09.2011 09:51
Bydliště: Přerov

Re: FF bouračky,aneb ať se tohle každému z nás vyhne....

Příspěvek od Karel2 » 01.03.2013 17:06

Co se da udelat z nevinne poznamky o hloubce dezenu. :dih: Pritom v tom clanku je jasne psano cituji "Pokud se u dvou párů pneumatik s rozdílnou hloubkou profilu zvolí opačná kombinace a lepší dva kusy zamíří dozadu a horší dopředu, není ani taková jízda bez rizik. Především se o poznání prodlouží brzdná dráha a hrozí aquaplaning. Riziko ztráty stability spojené s dobrým párem plášťů na předních kolech je však oproti tomu větší."
Tohle hrozi neporovnatelne vicekrat na nasich cestach a je to podle me dulezitejsi. A kdo jezdi na krev, tak mu i lepsi gumy v zadu nepomuzou, navic, jak uz tu bylo psano, jde o vetsi rozdil jak 1,5mm. Pokud mam rozdil 1mm, ktery se v prubehu roku srovna, ci jde pri vetsim najezdu do minusu(mensi hloubka v predu), tak ruku na srdce, kdo by to dal naopak pri prezouvani. Myslim ze ten clanek je spise zameren na setrilky(i ja byl takovej), co nekupuji vsechny 4 gumy naranu a lataji to podle ceny. Inzeratu na prodej gum se vzr.2-3mm je dost.
Ford Focus III ST-Line, 1.5, 110kW, Red and Black ed. (r.v. 17)
byl: Ford Focus 1.6 16V 74kW+ 7/2011 Hatchback
byl: Ford Escort 1.8TD 51kW 10/1996 Hatchback
Galerie

Eidž
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2224
Registrován: 20.02.2010 09:39
Bydliště: Hradec Králové/Pardubice

Re: FF bouračky,aneb ať se tohle každému z nás vyhne....

Příspěvek od Eidž » 01.03.2013 21:14

Sobull píše:Otázka teda je, když už se hádáte, čemu říkáte lepší vzorek. Prohazuju předek x zadek co sezonu, teď dojíždím čtvrtou a mám všechny stejně sjetý. Kolik toho sjedu za sezonu? Možná 1,2mm vpředu a 0,8mm vzadu? Tohle já teda na jízdních vlastnostech nepoznám (což neznamená, že vy taky ne. poučte mě). Radši budu mít část sezony o pár desetinek horší vzorek na zadku než odjet předek, dát tam zadní, koupit nový dozadu a ve výsledku mít rozdíl několik mm a třeba tři roky v DOT.
PS: Ty poučky o lepším vzorku vzadu nezpochybňuju a věřím jim.
V případě firemních vozů, které za zimu jsou schopny i něco natočit, by se ideálně měli gumy měnit po cca 5 tis. km (přední dozadu a zadní vpřed). Ale v reálu to je tak, že je zažitý mýtus, že na hnanou nápravu lepší vzorek, aby se přece vyhrabal, že. A tím si může podepsat rozsudek smrti. Jako vyhrabe se, místo aby dal řetězy. Ale...
Pokud za zimu najedeš plus mínus 5 tis. km, tak příští sezónu prohoď nápravy a budeš mít pneu plus mínus sjížděné stejně, což je DOBŘE. A ruku na srdce - fakt za 4 roky sjedeš novou pneumatiku na 4 mm??? Asi těžko, co?

2 ballu: máš naštudovanou teorii. Fajn. Propoj to s praxí. My si na polygonu vůbec nemuseli pomoc ručkou do smyku zadní nápravy. Vjížděli jsme do pravotočivé zatáčky (kdybychom jezdili z druhé strany, tak levotočivé . tím chci říct, že směr je šumák), která měla tuším půlku kluznou a půlku jízdního pruhu klasiku. A když jsi jel normálně, tak nic. A když jsi pak z vysílačky dostal hudráka, že jedeš jak s hnojem, tak jsi to osolil a v půlce zatáčky jsi najednou nechápal, co se děje - prostě najednou jsi měl v čelním skle otočnou krajinu :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
A pak jsme se učili kontra.
Jedno vím jistě - na polygonu jsem to dal a na konec to byla fajn zábava a odvaz. Ale v reálu se do kontra ani pouštět nebudu. Pouze krizové brždění. Protože když uděláš kontra o 0.5s později, jen to umocníš a jsi totálně v p*deli. I to jsme si vyzkoušeli.

Jo - měli jsme firemní vozy, takže obuté podle mýtu ze servisu, lepší vzorek přece dopředu :-)

Jinak ESP super, kdo měl, tak auto neurval, ať dělal, co dělal. Jakmile vypnul ESP, točil se...

Je to o tom, že prostě v ten blbý den, kdy pojedeš rychleji, než běžně jezdíš, v ten den, kdy je sucho a pohoda, tak jak na sviňu byla ta zatáčka namrzlá. Za hodinu vyjde sluníčko a bude to v pohodě. Jenže v lepším případě budeš v příkopu, v horším případě Tě z boku sejme jiný vůz. Pro něj to bude čelní náraz, takže šance bude mít větší.

Jde o to, kolik věcí uděláš, aby jsi zvýšil svoji bezpečnost.

A je to i o tom, že když při nehodě Ty přežiješ a ten druhý ne, jdeš si sednout za zabití. Priority při nehodě:
1. Tvoje zdraví/život.
2- Zdraví/život toho druhého.
3. Majetek.
4. Život zvířat.

Seat Altea XL-prodáno
Ford Focus kombi, 1,8 TDCi, 85 kW, Ghia(+tempomat,+DRL), RV 05/2002-prodáno
Honda Jazz, 1,4 GD1 61 kW, automat(+DRL), RV 03/2003
Škoda Forman 135, LPG, 43 kW, GLX, RV 12/1992, model 1993-prodáno


Odpovědět

Zpět na „.. aneb co nelze nikam zařadit“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů