Strana 1:
Úvod
V roce 1992 Ford představil jeho motor Zetec, byl to dlouho očekávaný 16-ventilový motor nahrazující starý klepotavý CVH, který Forda držel v hot hatch hře od roku 1982. Zetec přišel ve třech náhradách: 1.6, 1.8 a 2.0 litr variantě kterou jste mohli najít v Mk1 Mondeu, s výkony 90hp pro 1.6, 105/115 a 130hp pro 1.8 a 136hp pro 2.0 litr.
Dřívější Zetecy které s DOHC krytem vaček měly problémy s hydraulickými zdvihátky a lepením válců, ale to bylo vyřešeno změnou oleje na řidší 5W-30 místo doporučovaného 10W40. Ford taktéž doporučil motor pravidelně nad 4000 otáček pro udržení volnosti válců. Pozdější Zetecy s “Zetec 16V” kryty vaček uz měly problem s “lepením válců” vyřešen.
Mimo jiné, Zetec je jeden z Fordích nejsilnějších motorů a celkem málo lidí je upravuje na velký výkon. Ačkoli můžete snadno mít 200+hp z atmosférického motoru, přidáním turba půjdete přes 250hp, a množstvím kroutícího momentu.
Sériová Zetec hlava zvládá výkon kolem 180hp u atmosférické verze před použitím jiného sáni, ale s jiným sáním bude zvládat 300+hp, někteří mají kolem 350hp na standartní hlavě.
Možná si pamatujete Sunny Khalsovu Fiestu RS Turbo. Ta měla kolem 410hp se standartní klikou ale s upravenými písty, ojnicemi a upravenou hlavou. Jako ukázku schopnosti jel vice než 178 mph s jeho Fiestou Zetec Turbo na Bruntinghorpské runwayi.
Strana 2
Úvod
Mimo tři nabízené možnosti, verze 1.6 jsou nejobtížnejší k úpravě. Většinou se dělá změnou velikosti ventilů, jako 26mm pro sání a 28mm pro výfuk, ale to vám vezme příliš financí s velmi malým ziskem výkonu..
Motor se probojovává přes 100hp s s četnými úpravami, a naneštěstí větši hlavy z 1.8 a 2.0 jsou nekompatibilní. Z tohoto důvodu se pouze koukneme na větši 1.8 a 2.0 motory a jejich možnosti úprav. Samozřejmě, osazení 2.0 bude nejlepší volba pro maximální výkon a kroutící moment, a tak zde mate návod jak udělat váš Zetec lepší.
Stage 1 (filtry a výfuky)
V porovnání s CVH a novějšími Ford motory jakou jsou Pinto, Zetec nereaguje tak dobře na bězné dýchací úpravy. To je většinou způsobeno rezervou motorové technologie a provozní cenou, vedoucí továrny k stlačování jako tolik výkonu jako přijatelných od běžného motoru zajištěním komponentů jsou navrženy jako dobré jako mohou být.
Přidáním výkonějšího vzduchového filtru nebo kitem sání masivně nevzroste výkon, ale zvuk sání. Taktéž volně průchozí výfuk přinese marginální nárust výkonu a nejspíše získáte maximálně zisk 10hp na 1.8 a 2.0.
Odstraněním katalyzátoru výfukové plyny projdou rychleji, a pomohou motoru otáčet se jednodušeji, což bude znatelné s dalšími úpravami. (dejte si pozor na MoT chybu pokud odstraníte katalyzátor)
Stage 2 (vačky, chip, klapka sání)
Změna vaček u 1.8 nebo 2.0 litrove varianty poskytne zlepšení okolo 15hp. Chipování Zetecu udělá auto lépe reagujícím a posílí jízdní vlastnosti, vice než produkování většího zisku výkonu
Když upravíte 105 nebo 115 hp Zetec přidáním sadou z 2.0litru nebo i Fast Road vačky jsou dobrá volba, ale budete potřebovat větší 52mm klapu sání z 2.0litru nahrazením 48mm z 1.8. Budete také potřebovat MAF sensor z 2.0litru. Touto menší změnou očekávejte navýšení na výkon kolem 140hp, kdežto sada Fast Road vaček a chipu namontovaného do 2.0litru by měla prolomit 155hp. Nasazení trubkových výfukových svodů podobných těm z Focusu ST170 také velice pomůže.
Stage 3 (klapky sání, management a vstřiky)
Jakmile máš motor specifikace 130hp (1.

Nasazení klap sání je v této chvíli nutnost. Úpravci mění kompletní systém sání a zásadně dávaji klapu pro každý válec zvlášť, ale všechny jsou spojeny jednotně, otevírají a zavírají se ve stejný čas. Délka nátrubků sání má velký vliv na kroutící moment který motor produkuje, čím delši jsou, tím lepší. Toto může být problem pokud toto chcete aplikovat do auta s pohonem předních kol, prostě tam není místo na dopasování delších nátrubků Spolu s klapkami sání, budeš potřebovat změnit vstřiky dodávající větší množství benzínu, a motor bude potřebovat aftermarketový motorový management s vlastní mapou aby běžel hladce a vytáhnul si z něj co nejvíc.Upgrade palivového čerpadla a regulátoru tlaku je zásadní v tomto okamžiku tuningového procesu.