Příspěvek
od Radegast » 03.02.2009 14:12
Podařil se mi najít celkem slušný článek ohledně DPF, tak pro info to tady dám -
První byl PSA
Mezi první výrobce, kteří začali svoje motory dodávat s filtrem pevných částic, patří koncern PSA. Jejich filtr je tvořen stejně jako většina dalších křemičitou sloučeninou, která vytváří porézní filtr podobný včelí plástvi. Po průchodu výfukových plynů se velké pevné částice, které filtrem nemohou projít, zachytí. Potud je vše fajn, jenže: filtr se postupně ucpává a výfukové plyny mají stále méně šancí „projít“. Aby se nemusel filtr čistit ručně, používá PSA malou fintu: jednou za čas zvýší teplotu výfukových plynů natolik (550 °C), aby se pevné částice dodatečně spálily.
Poznámka: Filtr pevných částic nepatrně snižuje výkon, stejně jako katalyzátor a ostatně jakákoliv další překážka ve výfukovém potrubí.
Protože při běžném spalování nafty výfukové plyny takovou teplotu nemají, vstřikuje se při regeneraci do motoru více paliva. Po dvou předvstřicích a dvou hlavních vstřicích přichází dva dodatečné, které se používají pouze při zmíněné regeneraci. Tím dojde ke zvýšení teploty hoření o 200 a 250 °C. Část nespálených uhlovodíků, které vzniknou při tomto dodatečném vstřiku, se spálí v oxidačním katalyzátoru na vstupu do filtru pevných částic, což zvýší teplotu o dalších sto stupňů. Hoření pevných částic je podporováno aditivem na Eolys II, které se vstřikuje do paliva v nádrži.
Kompletní obnova filtru trvá zhruba dvě minuty a provádí se cca každých 500 km, přičemž interval je variabilní a závisí na znečištění filtru. Bohužel filtry v motorech HDI nejsou bezúdržbové, tj. je nutné je po čase vyměnit. U první generace FAP (označení filtru v motorech HDI) je nutná výměna po 80 000 km, u filtrů druhé generace pak po 120 000 km. Rovněž je nutné v autorizovaném servisu doplňovat aditivum podporující hoření sazí.
Bez údržby
Oproti tomu Opel začal pro svoje motory CDTi (zatím 1.9 CDTi Ecotec) nabízet bezúdržbový filtr (DPF), který není třeba měnit, takže zůstává ve výfukovém potrubí po celou dobu životnosti motoru. Funkce filtru je stejná jako u koncernu PSA, nicméně k obnově není nutné aditivum. Místo toho konstruktéři přistoupili k pokrytí filtrační „plástve“ drahými kovy, které funkci aditiva nahrazují. Při spalování pevných částic se teplota výfukových plynů zvyšuje na 600 °C. Spalování sazí závisí na znečištění filtru – jakmile dojde k částečnému ucpání a tedy přetlaku, řídící jednotka spustí regeneraci. Podobně jako u FAP řidič nic nepostřehne.
Poznámka: I PSA pracuje na bezúdržbovém filtru, který by měl dojít k sériové produkci co nevidět.
Filtr pevných částic zavádí i další výrobci jako Volkswagen, u něhož se filtr objevil poprvé v Passatu s motorem 2.0 TDI 100 kW (tento motor není dodáván na českém trhu). Filtr je tvořen křemíkovou sloučeninou, přičemž po zanesení se částice spálí při teplotě 500 °C. Vzhledem k tomu, že dvě třetiny vznětových motorů VW splňují Euro 4 i bez filtru, Volkswagen bude nabízet filtr u většiny motorů jen jako příplatkovou výbavu. Filtry přidávají nebo budou přidávat k motorům i další výrobci, namátkou BMW (celá pětková řada), Mercedes-Benz, Audi, Ford, ale i japonští výrobci jako Honda (Accord), Mazda či Toyota (Avensis).
Filtr za lepší ovzduší
Je evidentní, že filtr pevných částic významnou měrou přispívá ke snížení rakovinotvorných látek v ovzduší. Bohužel norma Euro 4 stále není tak přísná, aby ji moderní naftové motory nedokázaly splnit bez filtru. Proto mnohé automobilky budou nabízet filtr pouze jako výbavu příplatkovou, nikoliv jako standardní. Pokud budete chtít více chránit ovzduší, připlatíte si cca 400 eur. Např. BMW dodává filtry do všech nafťáků pětkové řady, do trojkové už ale nikoliv; i bez filtru totiž trojka splní Euro 4. Zkrátka i další roky se budou prodávat automobily, kterým půjdou saze z výfuku; jen už ne v takové míře.
FoFo II Combi Ghia 1,6 TDCi 80kW Dark Grey 05/2005
