tak teraz neviem ci sme sa pochopili...
ono najlepsie by bolo plnit gumy inertnými plynmi ako su Neon, Argon, Krypton, Xenon ale tie su drahe...
my označujeme aj Dusík za inertný plyn aj ked... no to je jedno, ale urcite ma lepsie vlastnosti ako vzduch, ale nie zas o moc... (samozrejme co sa debaty o plneni pneumatik tyka) ako Pedro poziarnik spravne poznamenal o zlozeni vzduchu...
pelen co nie je pravda?
ze objem pneumatiky nie je konstata? (samozrejme pri zanedbani par drobnosti...) myslim ze aj na pohlad ak by som vedla seba postavil dve nezaťažené pneumatiky a jednu s tlakom 1 bar a druhu s tlakom 2,8 baru tak rozdiel nepoznáš (ine je ked je nahodena na aute posobi na nu vaha a je tym padom stlačena)
no a ten zakon termodynamiky je mysleny presne tak ako popisuješ len trochu inymi slovami, alebo som to ja zle podal....
proste ak mam zaťaženú pneumatiku ktoru chcem aby mala ronvnaky tvar (objem) pri 20°C natlačenu na 2,2 baru, tak potom ta ista pneumatika aby si zachovala svoj tvar (objem) pri -5°C musím natlačiť tlakom vyšším na 2,4 baru
rozmyšlam že jednoduchy test by to za nás raz dva vyriešil vezmime si jednu prednú pneumatiku:
1. demontujem pneumatiku, necham ju doma zohriať na 20°C, natlakujem ju na predpísaných 2,3 a zmeriam od oceloveho rafku po zem aka je vysoka dajme tomu 120 mm
2. pneumatiku namontujem na auto, ktore ju zaťaží cca 300 kg a zase zmeriam samozrejme pri 20°C vonku (alebo teraz nahrada vnutri v garáži) stlačenie pri zaťažení bude dajmetomu 95 mm
3. demontujem pneumatiku s auta pri -5°C natlakujem na 2,3 baru ako predpisuje vyrobca a zmeriam nezataženú výšku - mala by mať 120 mm
4. nahodim nazad na auto necham zaťažiť a zmeriam stlačenie - a toto bude pre nás podstatný údaj ak sa stlačí rovnako (95 mm) tak nemusíme nič riešiť a je to všetko OK,
ale ak to stlačenie bude väčšie tak treba dofúkať a tým pádom zvýšiť tlak aby sa tvar pneumatiky fyzikálne vyrovnal tomu v lete alebo v opačnom prípade upustiť (samozrejme bude treba prejsť s autom par metrov lebo po zdvyhaku je to cele rozhasene...
ale z aplikácie tej termodynamiky mi proste vychádza, že ak je objem nezaťaženej pneumatiky rovnaký, aj tlak je rovnaký ale zmenila sa teplota o 25 stupnov smerom dole tak aj niektorá z predošlých veličín sa musí logicky zmeniť logicky bude menší objem vzduchu čiže sa zmení objem pneumatiky a to my predsa nechceme my chceme aby bol objem t.j. tvar gumy rovnaký ako v lete... čiže musíme zvýšiť tlak
kua a uz si ani sam nerozumiem...

tusim budem cez vikend šaškovať s gumami...
