Příspěvek
od chmelko » 23.09.2008 16:20
tak panove fraska par excellance,mna len zaujima kto mal na tom zaujem aby Lewis stracal cas..samozrejme to prehrali..tu je prepis pondelku..
Odehrát se něco takového v České republice, bylo by to nejspíše považováno za ostudu. Řeč je o způsobu, jakým jsou u FIA řešena odvolání účastníků šampionátu.
Včerejší zasedání odvolacího soudu (International Court of Appeal) mělo na programu v zásadě dva body. Tím prvním bylo vyjasnění toho, zda se McLaren může vůbec odvolat proti penalizaci, která byla udělena Lewisu Hamiltonovi v Belgii, tím druhým pak Hamiltonův údajný prohřešek samotný.
Nebýt tolik kritizovaného nekonzistentního přístupu sportovních komisařů závodu, nejspíš by k zasedání v Paříži ani nedošlo.
"Proti penalizaci průjezd boxy nebo zastavení v boxové uličce a dalším penalizacím specifikovanými v pravidlech pro konkrétní šampionát se nelze odvolat," píše se jasně v pravidlech.
DOPOLEDNE
To by ale musela FIA prohřešky podobného typu udělovat stejným způsobem. Takže zatímco v Belgii správně udělili komisaři penalizaci průjezd boxy (která se dle pravidel proměnila ve 25 vteřin), například loni po Velké ceně Japonska udělili komisaři po závodě pouze 25 vteřin.
Šlo o případ Vitantonia Liuzziho předjíždějícího pod žlutými vlajkami. Stejné rozhodnutí padlo v případě Tima Glocka ve stejném závodě v Belgii! Toro Rosso, pro které Liuzzi tenkrát jezdil, se odvolalo. Případ byl projednán bez nejmenších odporů (byť byl trest pouze potvrzen).
Právě tato událost byla silným argumentem pro McLaren, proč by se proti podobnému trestu nemohl odvolat i on. Podle zástupce McLarenu je totiž řeč pouze o penalizaci 25 vteřin, ačkoli rozhodnutí komisařů jasně ukládá penalizaci průjezd boxy. (Právníci McLarenu zjistili, že způsob udělení penalizace Liuzzimu delegát FIA Charlie Whiting pokládá za chybný. Podle něj to přiznal sám tehdejší šéfkomisař Tony Scott Andrews, který to ale o víkendu kategoricky popřel. McLaren však tuto událost použil s výzvou, aby se soud "zamyslel nad chováním jistých členů FIA".)
Tím zasedání odvolacího soudu FIA strávilo celé dopoledne.
Tento precedens byl ale snad jedinou právní vložkou v celém slyšení. Zbytek obhajoby McLarenu a Hamiltonova počínání se nesl v duchu subjektivní emočních póz.
"Miliony lidí viděly, že je Hamilton nejrychlejším mužem na okruhu, a nebyla otázka zda-li, ale kdy předjede Kimiho Räikkönena...
...Hamilton by Räikkönena v první zatáčce předjel, i kdyby z té poslední vyjel za ním...
...myslet si, že v nájezdu do šikany mohl Hamilton prostě jen zabrzdit, aby se Räikkönenovi vyhnul, je prostě špatně..."
McLaren na svou obhajobu také vytáhl komunikaci mezi týmem a ředitelem závodu Charliem Whitingem, ačkoli, jak F1sports vysvětlil zde, tato diskuze je zcela irelevantní v procesu posuzování prohřešků:
McLaren: "Domníváte se, že to bylo v pořádku? Vrátil pozici."
Whiting: "Domnívám se, že to bylo v pořádku, ano."
McLaren: "Myslíte, že to bylo v pořádku?"
Whiting: "Domnívám se, že to bylo v pořádku."
ODPOLEDNE
Odpoledne pak soud projednával samotné události na dráze, aniž by rozhodlo, zda k tomu má mandát. (Zejména britští) novináři, kteří se slyšení zúčastnili, vynášeli do nebes Lewise Hamiltona, jak se bravurně popral s křížovým výslechem, aniž by se pozastavili nad skutečností, že právník, který Hamiltona výslechu podrobil, je Nigel Tozzi, právník Ferrari. (Tozzi loni zastupoval Ferrari ve špionážní kauze - pozn. redakce.)
"Počkejte chvíli..." napadne vás možná. "Právník Ferrari? Co dělá právník Ferrari v případu FIA vs. McLaren?"
Je to podobné, jako byste byli vystěhováni z bytu kvůli nejasnostem ohledně placení nájmu, a při odvolacím řízení vás nechali podrobit křížovému výslechu sousedem, který by v případě vaší výhry přišel o možnost nastěhovat se do uvolněného bytu.
Co dělá Ferrari v případu, které se jej týká asi tak moc, jako McLarenu loňské rozhodnutí komisařů nepotrestat Williams a BMW po Velké ceně Brazílie 2007? McLarenu nebylo umožněno se vůbec odvolat, protože podle FIA tak může učinit pouze ten, na kterého se rozhodnutí vztahuje (McLaren by v případě trestu pro BMW a Williams získal titul). A ve stejné pozici Ferrari prakticky zastupuje žalující stranu, ačkoli má FIA na obhajobu svého rozhodnutí vlastního právníka.
V pondělí se tedy ve skutečnosti projednával případ FIA&Ferrari vs. McLaren. Má-li FIA snahu očistit se od obvinění, která ji spojují s Ferrari, pak se jí to moc nedaří...
V každém případě je pravdou, že si Hamilton v přímé konfrontaci s Tozzim počínal bravurně, skoro jako ostřílený právník.
"Jste závodním pilotem? Nejste!
Závodím od svých osmi let, znám veškerý předjížděcí manévr, o kterém se píše v knížkách.
To poslední, o co jsem usiloval, je do něj [Räikkönena] narazit. Musel jsem uhnout," reagoval Hamilton na Tozziho kritiku, příčemž dokázal bravurně využít své přirozené inteligence, rétorických schopností a zkušeností.
O celém případu rozhoduje pětičlenná skupina soudců: Xavier Conesa (Španělsko), Philippe Narmino (Monako), Erich Sedelmayer (Rakousko), Harry Duijm (Nizozemí) a Thierry Julliard (Švýcarsko).
Právě ti si po zasedání sedli a dosáhli rozhodnutí, na které dnes čeká celý svět.
Pochybnosti o netransparentním a zaujatém způsobu řízení FIA to ale nerozehnalo