nedávno jsem přidal do svého vozového parku FFII 1.8FF mazla s najetými 115tis km na kratší trasy a trochu se v něm začal šťourat, protože se mi úplně nezdá spotřeba (možná jen nezvyk z 1.8TDCi, ale průměr na kratší trasy/město je teď 13l/100km, i když se snažím motor nijak moc netočit a jet úsporně, čekal jsem míň) a kolísání otáček volnoběhu po nastartování + potřebu v zimě startovat na 2x. Něco jsem tu již načetl, ale přece jenom bych se chtěl zde ujistit na čem jsem s doplněním údajů z diagnostiky.
Co se týká špatného startování v zimním období, tak to řešil už předchozí majitel, ale nevyřešil, svíčky i palivové čerpadlo měněno v 75tis + seřízení ventilových vůlí, a kontrola aktuálního SW ve Fordu, čištění klapky, nic nepomohlo (dokonce koupil i hadici na odvod výparů z nádrže, ale pak zjistil, že 1.8i ji vůbec nemá). Četl jsem, že někomu pomohlo upravit doraz klapky, aby zvýšil volnoběžné otáčky, tak to asi až přijde zima zkusím, ale teď to nepoznám, teď už je teplo a startuje napoprvé, ale kolísají mu chvíli volnoběžné otáčky 700-1100, takže tam něco stále bude. Klapku jsem preventivně nyní vyčistil znovu a pootočil u jejího pohonu středové kolečko, ale nic hrozného tam nebylo, dokonce mě až překvapilo, v jak dobrém stavu je celá elektronika. Při zapalování v poloze I, ta elektronika bzučí, jako by se motorek pořád snažil někam klapku dostat, i když je ve stejné zavřené poloze, toto dělalo už před čištěním klapky, tak nevím, jestli je to běžné (u TDCi bzučí vše) nebo je to potenciální problém ve zpětnovazebné smyčce motorek - senzor - klapka a je potřeba vyresetovat polohu klapky přes diagnostiku (myslím se tím vymaže jen korekce na tovární nastavení, kterou si zase řídící jednotka časem vytvoří)?
Další věcí co teď zkouším je lambda sonda, respektive její diagnostika. Jelikož tam diagnostiku zřejmě nikdy nikdo nedělal, tak jsem promazal staré chyby a po projetí auta provedl snad všechny testy co umožňuje Forscan (v2.3.40 beta) v kombinaci s ELM kabelem z číny s HS/MS přepínačem (kabel funguje na základní diagnostiku dostatečně, ale je tam pomalejší odezva komunikace cca 10ms se vzorkováním dat s prodlevou 33ms, níž se nedostanu). Háže mi to chyby P1464 (A/C Demand Out of Self Test Range) a B1796 (Headlamp Low Beam circuit shorted to battery). Ani jednomu nepřikládám v souvislosti s předchozím žádný význam, světlo normálně svítí. K lambda sondám - měření provedeno na zahřátém motoru (po hodině jízdy). Teplotu motoru, respektive chladící kapaliny mi to vypisovalo 70°C, ale ručička na přístrojovce ukazovala na 90°C a na tuto hodnotu se dostane až podezřele rychle po startu, i když dle diagnostiky je teplota třeba zatím jen 40°C. Může zde být nějaká souvislost s nadměrnou spotřebou paliva? Výhřev sond byl po celou dobu zapnutý.
Změřená data z lamba sond viz příloha - na grafu je spodní osa čas v ms, levá osa napětí na sondách (šedá křivka OS211 - sonda před katalyzátorem, oranžová křivka OS212 - sonda za katalyzátorem), pravá osa otáčky motoru v 1/min (modrá křivka RPM). Rozsah hodnot je v pořádku, to by mi hlásila chybu i diagnostika, kdyby nebyl, ale nejsem si jistý, zda je hlídána rychlost změny z nízkého napětí na vysoké a opačně, a zda ty prodlevy co tam mám nejsou už moc pomalé? Při volnoběhu je frekvence změny nízká-vysoká asi 1.5 sekundy, při otáčkách okolo 2100/min je to 0.5 sekundy - není to už moc? Někde jsem četl, že ta změna by měla být pod 120ms, ale to bylo obecně o lambda sondách, ne konkrétně o tomto FF. Ani ten tvar průběhu se mi moc nezdá, ale možná je to vlastně vše v pořádku, proto prosím o Váš názor. Díky

